Кордони моєї мови означають кордони мого світу
Людвіг Вітгенштайн
Рідна мова – це мова, що першою засвоюється і залишається зрозумілою й близькою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, із попередніми поколіннями. 21 лютого відзначають унікальне свято – Міжнародний день рідної мови. Це свято є спільним і, водночас, вузько родинним для людей, яких об’єднала спільна історична доба.
21 лютого 2024 року з нагоди Міжнародного дня рідної мови студенти ІІ курсу факультету української філології підготували урочистий захід, на який завітали викладачі кафедри української мови, кафедри української та зарубіжної літератур, колеги з інших кафедр університету, здобувачі освіти різних курсів, а також ректор КДПУ проф. Ярослав Владиславович Шрамко, перший проректор, доц. Оксана Андріївна Остроушко, проректор з науково-педагогічної роботи, доц. Юлія Олександрівна Баруліна та інші шановні гості.
Модераторами зустрічі стали завідувач кафедри української мови проф. Жанна Василівна Колоїз і доц. Ганна Глебівна Асмаковська.
Жанна Колоїз звернулася до присутніх з привітаннями.
«Ми вдячні всім тим, хто відклавши свої нагальні буденні справи, знайшов пів години, аби долучитися до нашого дійства, і ще раз сказати своє слово про те, яка важлива рідна мова, яке значення вона відіграє в житті нації, народу, держави. Рідне слово – то святі скрижалі, які в часи дозвілля бринять кобзою і бандурою, сопілкою і трембітою, а в часи лихоліття – закличною сурмою. Сьогодні саме такі часи… Часи, коли нікому ніщо не прощається, коли всяке добро або зло, зроблене людиною, падає на незримі чаші найтонших терезів історії. Це важкі часи… Часи випробувань, коли народу загрожує розорення, рабство і смерть. І щасливий той, хто винісши народне горе і немало проливши крові на полях битв, може потім собі і всьому світові сказати, що в найстрашнішу годину в нього не було зерна неправди за душею. Сьогодні ми вкотре долучаємо свій українськомовний голос до рідномовного суголосся, аби рідне слово додало нам сили, оберігало нас і наших рідних, адже мова має значення», – наголосила Жанна Василівна.
Ректор КДПУ, проф. Ярослав Владиславович Шрамко звернувся до учасників урочистого зібрання з такими словами: «Міжнародний день рідної мови – свято глобальне, яке відзначають всі народи на землі. І український народ, як перлина в сузір’ї народів нашої планети, також доєднується до святкувань і вкотре підкреслює ту важливість, яку має рідна мова для всього буття українського народу, нашої нації. Пророчими є слова Ліни Костенко, які прозвучали на початку заходу, що нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову. Вони дійсно відбивають суть того, що відбувалося в історії і, на жаль, відбувається й зараз. Сьогодні, у часи випробувань, коли ми ведемо боротьбу не на життя, а на смерть, а це екзистенційна боротьба з нашим ворогом, то ми бачимо, що удар на себе бере насамперед мова, яку намагаються знищити. Ворог чітко усвідомлює: якщо зникне українська мова – зникне український народ та українська нація. Ми вдячні всім нашим захисникам, які боронять нашу землю від агресора, а такі заходи на підтримку рідної мови є внеском у загальну справу перемоги, супротиву й боротьби. Єднаймося та йдемо разом до перемоги, боронімо нашу мову й нашу рідну землю».
Перший проректор, доц. Оксана Андріївна Остроушко привітала всіх зі святом і зважила на особливий зв’язок мови та війни: «Російські ракети летять на російську мову! Тому хочу сьогодні всім побажати, щоб ми викорінили привід російським ракетам сюди до нас прямувати. Ми живемо у глобальному світі, де люди з кожним днем стають пов’язаними із собою все тісніше й тісніше. Різні народи, різні традиції, носії різних культур і носії різних мов мають зважати на те, що мови зникають разом із носіями. Ми маємо передати свою мову нашим дітям, онукам, щоб наші нащадки говорили нашою мовою, незважаючи на той глобальний світ, у якому ми живемо, й надалі будемо розвиватися. Головне завдання сьогодні – вистояти проти агресора. Мова – це тверда криця, мова – це зброя, і тільки цією зброєю на нашому освітянсько-культурному фронті ми зможемо здолати ворога. І це можемо зробити тільки українською мовою, яка пронизує наше сьогодення».
Про нелегкий тернистий шлях відбулася наша сьогоднішня розмова. Рідна мова… Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів, вона піднялася з колін, міцно стає на ноги, захищається, обороняється, як і наша Україна загалом. Тому всі вірші й пісні, які пролунали під час сьогоднішнього заходу, насичені любов’ю до рідного слова, віри в те, що українська мова набере надмогутньої сили, пошириться всіма куточками нашої країни, стане дійсно рідною для нашого народу. Студенти у своїх виступах підсумували, що катована, гнана рідна мова повертається в рідний дім...
Щирими словами привітала студентів і викладачів декан факультету доц. Любов Миколаївна Семененко, яка надихнулася від почутих поетичних рядків, промов й закликів уклонитися українському слову, вшанувати рідну мову.
Пролунала хвилина мовчання…Герої не вмирають!
У наших серцях щира вдячність! Низький уклін українським захисникам і захисницям, вічна слава!
Коли до серця крадеться тривога,
– За долю України я боюсь,–
З молитвою звертаюся до Бога
І мовою вкраїнською молюсь.
Прошу для України в Бога щастя
І захисту для всіх її дітей.
А мова українська, мов причастя,
Теплом своїм торкається грудей…
О Боже мій – Великий, Всемогутній,
Мою вкраїнську мову порятуй.
І в світлий день пришестя, в день майбутній
Вкраїні Царство Щастя приготуй.
Коли до серця крадеться тривога, –
За долю України я боюсь, –
З молитвою звертаюся до Бога
І мовою вкраїнською молюсь
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 234
Захід, присвячений МІЖНАРОДНОМУ ДНЮ РІДНОЇ МОВИ, відбудеться 21 лютого 2024 року (zoom) о 12:50
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 213
09 лютого 2024 року в Криворізькому державному педагогічному університеті на факультеті української філології відбулася надзвичайно цікава гостьова лекція, що стала справжньою історично-граматичною подією для всіх присутніх. Лекцію на тему «Історична граматика української мови в контексті фахової підготовки вчителя-філолога» провів відомий історик мови Василь Денисюк, кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української філології Хмельницького національного університету. Захід зібрав понад 30 учасників, серед яких були як студенти й викладачі нашого університету, так і науковці з інших навчальних закладів вищої освіти (Хмельницький національний університет, НУБіП України, University of Luxembourg, University of Graz).
На лекційному занятті відновідно до тимчасовго розкладу начитки, з якої розпочався 2 семестр, здобувачі освіти бакалаврського рівня 1 курсу мали змогу зануритися у вирій актуальних мовознавчих питань, які є наскрізними у професійній підготовці майбутніх словесників та складних проблем з історії української мови, які тривалий час були прихованими під ідеологічно-спекулятивним нашаруванням погодінської теорії про спільне походження «трьох братніх народів з однієї колиски – Київської Русі» та подібних ідеологічно-політичних постулатів, що мали на меті системно вказувати на меншовартість українців та штучний характер української мови.
І здобувачі-першокурсники, які щойно почали опановувати складні ази історичної граматики, і досвідчені викладачі із захопленням прослухали історичні коментарі, ґрунтовані на чітких методологічних засадах розвитку української мови, її місця серед інших європейських (і зокрема слов’янських) мов та фактологічні докази з найдавніших писемних пам’яток, які, дійсно, розвінчують усі філологічні міфи щодо тривалого насаджування українцям маніпуляцій про вторинність національного коріння та мови. У час воєнного лихоліття, коли ведуться запеклі бої не лише на полі бою, а і в соціальних месенджерах і комунікаційних майданчиках, порушена проблематика є досить актуальною та важливою в багатьох аспектах. А для нового покоління майбутніх українських філологів це необхідно насамперед задля усвідомлення важливості опанування теоретичних відомостей з історичної граматики та інших мовно-історичних навчальних дисциплін, їх прикладних аспектів у поясненні багатьох мовних явищ сучасної української літературної мови. Саме на таких акцентах також наголосила завідувач кафедри української мови, професор Жанна Колоїз.
Усі учасники заходу мали змогу активно зануритися у проблеми – як виявляється – не тільки історичної граматики. Подібний лекторій має виняткове значення у формуванні фахових компетентностей здобувачів вищої філологічної освіти всіх рівнів і розширенні світоглядних засад, поглибленні знань із ключових етапів нашої історії, мови, культури. Нетрадиційний вид заняття з історичної дисципліни репрезентував філологічну майстерність у точці міждисциплінарного перетину, яка переростає у творчий процес самоусвідомлення студентами себе як майбутніх фахівців, які зможуть вільно пояснити ті або ті лінгвістичні загадки, що сягають сивої давнини.
Висловлюємо щиру вдячність доценту Василеві Денисюку за його глибоке розуміння представлених науково-методичних положень, оригінальність підходу в потрактуванні низки мовно-історичних питань і цікавий виклад матеріалу пізнавальної лекції.
Особливо приємно відзначити коментарі наших колег – Оксани Чайки (канд. філол. наук, доц., НУБіП України й дослідницю за прикріпленням в University of Luxembourg, Еш-сюр-Альзетт, Люксембург) про високу майстерність і науково-методичний рівень доповідача та Олени Бескорсої (д. пед. наук, проф., старший викладач the Institute of Education Research and Teacher Education, University of Graz, м. Грац, Австрія), яка підкреслила вишукану ерудованість лектора і водночас доступність наукової репрезентації складних дискусійних питань з історії мови.
Щиро дякуємо за плідну співпрацю і сподіваємося на подальші мовознавчі зустрічі!
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 284
08 лютого 2024 року відбулася зустріч студентів 4 курсу, які нині перебувають на виробничій педагогічній практиці в закладах загальної середньої освіти, а також їхніх методистів з учителем української мови та літератури, учителем вищої категорії, старшим учителем Криворізького природничо-наукового ліцею Ольгою Єрмаковою.
Здобувачі освіти мали змогу прослухати важливу інформацію практичного характеру, зокрема посилену увагу звернули на реалізацію мовної та мовленнєвої ліній чинної програми з української мови, наскрізну актуалізацію базових компетентностей учнів, освітньо-виховний потенціал запропонованої тематики для уроків розвитку мовлення, особливості роботи на освітній платформі «Classroom» та ведення електронного журналу, заповнення його відповідними навчальними матеріалами, аспекти спілкування вчителя з учнями й батьками в системі «Нові знання».
Завдяки покроковому інструктажу Ольги Петрівни студенти переконалися, що електронні журнали надають можливості зручного створення уроків, виставлення оцінок й аналізу успішності учнів, класів, школи. Учні та їхні батьки мають змогу переглядати оцінки за ті чи ті дисципліни, ознайомитися з всією історією отриманих оцінок і домашніх завдань, а також аналізувати успішність за тривалий період. Ольга Єрмакова висловила свою позитивну оцінку такій важливій опції використовуваного електронного освітнього середовища, як механізми аналізу та графічного відображення навчальних досягнень учня, класу, школи, роботи вчителя, тобто графіки й діаграми, які унаочнюють отримані освітні результати.
«Використовувати електронні журнали, працювати дистанційно, задавати, виконувати та перевіряти роботи онлайн – це дуже зручно. Звичайно, учитель зіткнувся з надзвичайними викликами сьогодення, але ми всі вже адаптувалися, навчилися, призвичаїли учнів до такої роботи. Труднощів ще багато, але маємо шукати механізми їх подолання», – підсумувала Ольга Петрівна.
Наприкінці зустрічі всі охочі мали змогу поставити питання, що хвилюють їх найбільше. Для викладачів було важливо з’ясувати, з якими проблемами зіштовхується вчитель-початківець, аби орієнтуватися на шляхи підготовки здобувачів вищої освіти, ураховуючи і цей важливий аспект. Студентів цікавили особливості дистанційного й очного навчання, методичні поради, які може надати досвідчений учитель, а саме: як вмістити пояснення матеріалу в 30 хвилин уроку? Яким має бути домашнє завдання за обсягом, якщо класна робота скоротилася через сигнал повітряної небезпеки? І як активізувати увагу дітей, які прийоми застосувати?
Українські вчителі – незламні, безстрашні, винахідливі, відчайдушні! Вони прийняли цей складний виклик – працювати в умовах війни, і несуть на своїх мужніх плечах освітній процес, уболіваючи за своїх учнів. З таким настроєм і завзяттям рухаємося до нашої великої перемоги й успішного проходження практики студентами 4 курсу факультету української філології.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 371
Приєднатися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/83806783302?pwd=eEpjUllwdlc4SWpNSDNZVDFQckNpQT09
Ідентифікатор конференції: 838 0678 3302
Код доступу: 6eHD9m
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 300
07 лютого 2024 року на факультеті української філології відбувся міжкафедральний семінар, у якому взяли участь викладачі кафедри української мови і кафедри української та зарубіжної літератур.
На порядку денному розглянуто питання про структурування освітніх програм, зміни й корективи, яких потребують ОП бакалаврського та магістерського рівнів, зокрема важливими стали аспекти організації практики магістрів, особливості розподілу курсових робіт у 7–8 семестрах та ін. На цій зустрічі було заслухано інформацію, підготовлену професором кафедри української та зарубіжної літератур С. І. Ковпік (гарант ОП «Українська мова і література, зарубіжна література» другого (магістерського) рівня ).
До обговорення долучилися викладачі обидвох кафедр, на окремі аспекти унормування практичної підготовки студентів-магістрантів звернула увагу Н. М. Малюга (гарант ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» для здобувачів освіти другого (магістерського) рівня), декан факультету, доц. Л. М. Семененко, проф. Ж. В. Колоїз, проф. Л. А. Білоконенко, доц. Н. Г. Мельник, доц. С. С. Журба, доц. Н. В. Яременко та інші. Важливі обмірковування й пропозиції прозвучали й під час з’ясування тих змін, які стосуються практик бакалаврів.
За результатами проведеного семінару ухвалили такі рішення: зорієнтувати роботу професорсько-викладацького складу на розв’язання питань щодо структурування ОП відповідно до змін у навчальних планах.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 189
Конференція Zoom:
https://us04web.zoom.us/j/74293213972?pwd=W4lH7G3HanaHYCgSkpPbvLNSDCWiYt.1
Ідентифікатор конференції: 742 9321 3972
Код доступу: YNb8xw
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 281
02 лютого 2024 року на факультеті української філології відбулася настановча конференція з педагогічної практики для студентів 4 курсу спеціальностей 014 Середня освіта (Українська мова і література), додаткова спеціальність 014 Середня освіта (Мова і література англійська), 014 Середня освіта (Українська мова і література), спеціалізація: Редагування освітніх видань 014 Середня освіта (Українська мова і література), додаткова спеціальність 053 Психологія, 014 Середня освіта (Українська мова і література), додаткова спеціальність 014 Середня освіта (Історія).
На зборах прозвучала актуальна для здобувачів освіти інформація про терміни, особливості організації практики в закладах освіти, інструкції для її успішного проходження від викладачів-методистів з фаху, з англійської мови, редагування, історії, психології та педагогіки (проф. З. П. Бакум, проф. Ж. В. Колоїз, доц. В. А. Городецька, доц. К. А. Качайло, доц. Н. М. Шарманова, доц. М. В. Цегельська, доц. Т. С. Гарлицька, доц. А. М. Король, доц. О. О. Халік, доц. О. А. Чаркіна, доц. В. О. Яшин). Зі словами-настановами звернулася до студентів декан факультету української філології, доц. Л. М. Семененко.
Варто наголосити, що практика триватиме з 02 лютого по 15 березня 2024 року, коли студенти мають надати звітну документацію на перевірку, звантаживши її на платформу MOODLE в СУЕНК університету.
На окремі коментарі від керівників практики заслуговують рекомендації від Департаменту освіти міста про компенсацію освітніх втрат: на що мають звернути увагу студенти, як реалізовуватимуть ці приписи у процесі проходження практики тощо. Задля реалізації міської програми «Подолання освітніх втрат, викликаних особливостями організації освітнього процесу в 2020–2023 роках» та відповідно до розпорядження навчально-методичного відділу «Про внесення змін до програм виробничих практик студентів 4 курсу» за № 3 від 19.01.2024 р., передбачено проведення студентами-практикантами індивідуальних і групових консультацій здобувачів освіти з навчальних предметів у різних класах, спрямованих на допомогу в подоланні освітніх втрат, відповідно до потреб бази практики як альтернативного чи додаткового завдання. Аналогічно передбачено і проведення студентами-практикантами індивідуальних і групових бесід з учнями, спрямованих на допомогу в подоланні виховних втрат відповідно до конкретних запитів закладів освіти.
Бажаємо здобувачам освіти 4 курсу вдалого виконання всіх завдань практики, гнучкості, стресостійкості, натхнення, гарних вражень від школи.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 278
01 січня 2024 року набули чинності зміни до Порядку проведення іспитів на рівень володіння державною мовою, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27.10.2023 р. № 1126. Змінюється формат проведення іспиту на визначення рівня володіння державною мовою (для виконання службових обов’язків).
12 і 15 січня 2024 року відбулися загальні збори членів Національної комісії зі стандартів державної мови, до яких долучилися й викладачі кафедри української мови проф. Колоїз Ж. В., проф. Білоконенко Л. А., доц. Бузько С. А., доц. Городецька В. А., доц. Малюга Н. М., доц. Шарманова Н. М.
Відомий український мовознавець Олександр Пономарів свого часу влучно сказав про важливість опанування державної мови: «Стан державної мови, рівень володіння нею, поширеність у різних сферах життя – усе це показник цивілізованості суспільства».
Бажаємо Національній комісії плідної роботи у 2024 році, а претендентам на рівень володіння державною мовою, найвищих здобутків й наснаги опанувати рідну мову.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 329
Колектив кафедри української мови щиро вітає старшого викладача, PhD Ірину Володимирівну Іщенко з відзнакою Криворізького міського голови й отриманням відповідного диплома у номінації «За наукові досягнення».
Бажаємо й надалі плідної наукової роботи й нових звершень у філологічній царині.
![]() |
![]() |
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 374