09 лютого 2024 року в Криворізькому державному педагогічному університеті на факультеті української філології відбулася надзвичайно цікава гостьова лекція, що стала справжньою історично-граматичною подією для всіх присутніх. Лекцію на тему «Історична граматика української мови в контексті фахової підготовки вчителя-філолога» провів відомий історик мови Василь Денисюк, кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української філології Хмельницького національного університету. Захід зібрав понад 30 учасників, серед яких були як студенти й викладачі нашого університету, так і науковці з інших навчальних закладів вищої освіти (Хмельницький національний університет, НУБіП України, University of Luxembourg, University of Graz).
На лекційному занятті відновідно до тимчасовго розкладу начитки, з якої розпочався 2 семестр, здобувачі освіти бакалаврського рівня 1 курсу мали змогу зануритися у вирій актуальних мовознавчих питань, які є наскрізними у професійній підготовці майбутніх словесників та складних проблем з історії української мови, які тривалий час були прихованими під ідеологічно-спекулятивним нашаруванням погодінської теорії про спільне походження «трьох братніх народів з однієї колиски – Київської Русі» та подібних ідеологічно-політичних постулатів, що мали на меті системно вказувати на меншовартість українців та штучний характер української мови.
І здобувачі-першокурсники, які щойно почали опановувати складні ази історичної граматики, і досвідчені викладачі із захопленням прослухали історичні коментарі, ґрунтовані на чітких методологічних засадах розвитку української мови, її місця серед інших європейських (і зокрема слов’янських) мов та фактологічні докази з найдавніших писемних пам’яток, які, дійсно, розвінчують усі філологічні міфи щодо тривалого насаджування українцям маніпуляцій про вторинність національного коріння та мови. У час воєнного лихоліття, коли ведуться запеклі бої не лише на полі бою, а і в соціальних месенджерах і комунікаційних майданчиках, порушена проблематика є досить актуальною та важливою в багатьох аспектах. А для нового покоління майбутніх українських філологів це необхідно насамперед задля усвідомлення важливості опанування теоретичних відомостей з історичної граматики та інших мовно-історичних навчальних дисциплін, їх прикладних аспектів у поясненні багатьох мовних явищ сучасної української літературної мови. Саме на таких акцентах також наголосила завідувач кафедри української мови, професор Жанна Колоїз.
Усі учасники заходу мали змогу активно зануритися у проблеми – як виявляється – не тільки історичної граматики. Подібний лекторій має виняткове значення у формуванні фахових компетентностей здобувачів вищої філологічної освіти всіх рівнів і розширенні світоглядних засад, поглибленні знань із ключових етапів нашої історії, мови, культури. Нетрадиційний вид заняття з історичної дисципліни репрезентував філологічну майстерність у точці міждисциплінарного перетину, яка переростає у творчий процес самоусвідомлення студентами себе як майбутніх фахівців, які зможуть вільно пояснити ті або ті лінгвістичні загадки, що сягають сивої давнини.
Висловлюємо щиру вдячність доценту Василеві Денисюку за його глибоке розуміння представлених науково-методичних положень, оригінальність підходу в потрактуванні низки мовно-історичних питань і цікавий виклад матеріалу пізнавальної лекції.
Особливо приємно відзначити коментарі наших колег – Оксани Чайки (канд. філол. наук, доц., НУБіП України й дослідницю за прикріпленням в University of Luxembourg, Еш-сюр-Альзетт, Люксембург) про високу майстерність і науково-методичний рівень доповідача та Олени Бескорсої (д. пед. наук, проф., старший викладач the Institute of Education Research and Teacher Education, University of Graz, м. Грац, Австрія), яка підкреслила вишукану ерудованість лектора і водночас доступність наукової репрезентації складних дискусійних питань з історії мови.
Щиро дякуємо за плідну співпрацю і сподіваємося на подальші мовознавчі зустрічі!