20 квітня 2018 року доцент кафедри української мови К. А. Качайло відвідала краєзнавчий форум «Інтелектуали Криворіжжя – 2018», який відбувся на базі Криворізької гімназії №127. Ксенія Анатоліївна представляла нашу кафедру на цьому конкурсі-захисті творчо-пошукових робіт у секції «Література».
Окрім того, було проведено бесіду з питань профорієнтації, оголошено учням про День майбутнього студента, який відбудеться у КДПУ 21 квітня. К. А. Качайло разом із голою секції, доцентом кафедри української та світової літератур Н. Г. Мельник, ознайомила учнів із переліком спеціальностей, які можна здобути у Криворізькому педагогічному. Було акцентовано на перевагах педагогічної вищої освіти, особливостях філологічного фаху, перспективах навчання на факультеті української філології.
Інгулецька гімназія привітно зустріла своїх гостей: школярі підготували цікаву концертну програму, щиро вітаючи учасників міського фестивалю. Науковий захід відбувся на високому рівні й відкрив нові «перлинки» серед учнів, які продемонстрували не тільки філологічні знання, а й уміння розмірковувати, відстоювати свою позицію, творчі здібності, неабияку широту мислетворчості.
Такі результати творчо-пошукової роботи конкурсантів, роботи їх наставників-учителів і членів журі зайвий раз підтверджує думку Титу Майореску про те, що «слово… є певною мірою стимулом розуму» (і не тільки!).
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 420
У рамках проведення на базі Альма-матері відкритого профорієнтаційного заходу «День майбутнього студента» й реалізації традиційної освітньої платформи «школа – університет» 19 і 20 квітня відбулися виїзди в заклади освіти Покровського району м. Кривого Рогу. Задля презентації основних напрямів і пріоритетів сучасної ступеневої освіти у Криворізькому державному педагогічному університеті доцент кафедри української мови Н. М. Шарманова надала інформацію про День відкритих дверей у КДПУ.
Наталя Миколаївна провела профорієнтаційні бесіди з учнями 8-11 класів КЗШ 86 (директор Л. О. Католіченко), 125 (директор В. В. Максименко) та 126 (директор І. І. Грицун).
Особливий інтерес у майбутніх абітурієнтів викликала інформація про різновекторність спеціальностей і спеціалізацій – як педагогічного, так і непедагогічного спрямування – та нові, досить престижні з позиції сьогодення спеціальності, відкриті на різних факультетах нашого університету.
Учні, і передусім випускники, усвідомлюючи важливість якісної освіти в сучасних реаліях життя й потенційну конкурентноспроможність того чи того фаху, допитливо цікавилися тим, що відповідає обраному у школі профілю підготовки і власним уподобанням. Зважимо на те, що кожний з освітніх закладів має від одного до декількох профілів навчання. Так, профілізація середньої і старшої шкільної ланки у КЗШ 126 представлена 4 профілями у 10 відвіданих класах (по два 11-х і 10-х, по три 9-х і 8-х класів). Багатопрофільністю підготовки вирізняється і КЗШ 125.
Під час зустрічі з'ясовано, що учні найбільше вболівають за успішність складання ЗНО й окремі питання вступної кампанії. Сподіваємося, що всі випускники – завтрашні абітурієнти і студенти – оберуть правильно свій майбутній фах. Крім того, зважаючи на те, що не одне вже десятиліття тривають професійні науково-методичні й культурно-просвітницькі зв'язки викладачів кафедри української мови з педагогічними колективами відвіданих освітніх закладів, щиро віримо в наступність викладацьких поколінь, цінність педагогічних династій і невмирущість учительської праці.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 143
Весна набирає обертів не тільки температурних – викладачі кафедри української мови продовжують проводити відкриті «весняні» заняття… «Весняні барви і кришталевий цвін у кожнім слові», – згадуються слова І. Трьомсина. Студенти, весна й цікава тема з лексикології, на нашу думку, є запорукою вдалої лекції.
17 квітня 2018 року відбулося відкрите заняття ст. викладача кафедри української мови Н. А. Березовської-Савчук на тему: «Характеристика лексики української мови за сферами комунікативного функціонування».
Лекційне заняття відповідало організаційним, дидактичним, психологічним та естетичним вимогам. Наталя Анатоліївна не просто володіє традиційними методами проведення занять такого типу, а й удосконалює свої вміння й навички з кожними новим заняттям, уся її викладацька діяльність спрямована на професійне зростання. Лекторка вміло змоделювала проблемні моменти теми, спонукала студентів до взаємодії, взаємомислення.
Фактичний матеріал повністю відповідав теоретичним питанням, дібрані для розгляду мовні приклади відображали суть лінгвістичних понять і явищ, мали виховний вплив, що, без сумніву, формує мистецький і мовний смак, відчуття мови загалом. Стимулювання інтересу студентів до вивчення мовного матеріалу відбувалося й завдяки активному використанню мультимедійних засобів.
На занятті були присутні викладачі кафедри української мови: Ж. В. Колоїз, Т. М. Мішеніна, С. А. Бузько, М. В. Вербовий, Н. М. Шарманова, Г. Г. Демиденко, Л. С. Цоуфал.
Колеги дали позитивні відгуки на відкриту лекцію, висловили свої зауваження й рекомендації.
Н. А. Березовська-Савчук зарекомендувала себе як досвідчений педагог; її заняття – методично й науково виважена, своєрідна творча канва, на якій молодий викладач уміло використовував усі можливості для комплексного розвитку й виховання особистості студента й глибокого засвоєння знань.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 222
У кожній людині є сонце. Тільки дайте йому світити.
Сократ
24 березня 2018 року за підтримки Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної держадміністрації, Дніпровської академії неперервної освіти та Криворізького державного педагогічного університету в Криворізькому обласному ліцеї-інтернаті для сільської молоді відбувся Х обласний конкурс учнівської молоді «КОЛІЯ».
Програма конкурсу передбачала роботу журі в секціях із різних напрямків навчальної учнівської діяльності. У конкурсі взяли участь 57 учнів із Криворізького, Апостолівського, Павлоградського, Широківського, Софіївського, П’ятихатського районів області, Петрівського району Кіровоградської області та міста Кривого Рогу.
Конкурс було проведено за 6 номінаціями. Головна мета конкурсу – підтримка обдарованих учнів, залучення їх до наукових досліджень, збереження й розвиток інтелектуального потенціалу сільської молоді.
Головою журі секції «Барвінкова країна» (філологічна секція) було запрошено доцента кафедри української мови, доктора філологічних наук Л. А. Білоконенко. У роботі цієї секції взяли участь 9 учнів. Гран-прі було присуджено учню Надежівського НВК Криворізького району Запорожцю Дмитру; I місце виборола учениця КЗО «Криворізький обласний ліцей-інтернат для сільської молоді» Ковшик Юлія; II місце – учениця КЗО «Криворізький обласний ліцей-інтернат для сільської молоді» Дуднік Аліна; III місце – учениця Апостолівського районного ліцею-інтернату Бережна Єва. Щиро вітаємо переможців!
Висловлюємо подяку адміністрації КОЛІ та особисто директорові І. О. Козаченку за високий рівень організації конкурсу «КОЛІЯ» та за підтримку талановитої молоді України!
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 609
У давнину люди вчилися для того, щоб удосконалювати себе. Нині вчаться для того, щоб здивувати інших, – сказав Конфуцій. І мав рацію.
Днями в Уманському державному педагогічному університету імені Павла Тичини завершився Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт з української мови, літератури та методик їх викладання.
Студентки факультету української філології Ірина Деркач і Вікторія Ткаченко повернулися з Умані з грамотами й дипломами, масою емоцій і вражень. Такий науковий захід виявляє обдарованих студентів, сприяє реалізації їх здібностей, творчому вдосконаленню молоді, популяризації наукових досягнень. Як показав конкурс, сучасна філологічна царина не пасе задніх і на мужніх дівочих плечах мовознавчі розвідки винесено на всеукраїнський рівень. На підставі відкритого обговорення наукових робіт і наукових доповідей учасників галузева конкурсна комісія вирішила відзначити Ткаченко Вікторію (група УМЛ-15) дипломом ІІІ ступеня, а Деркач Ірину (група УАФ-15) дипломом переможця в номінації «Майстерність у науковій дискусії».
Цьогоріч наукові змагання серед студентів були досить запеклими, неоднозначними, дискусійними, однак учасниці, попри всі проблемні моменти, перешкоди й розчарування, гадаємо, достойно представили свої напрацювання на лінгвістичній ниві, самоствердилися, реалізували свій потенціал і загалом продемонстрували непогані результати. А відтак Криворізькому педагогічному є ким пишатися. А студентам є до чого рости далі.
Кафедра української мови й науковий керівник проф. Ж. В. Колоїз щиро вітають студенток з науковими здобутками і бажають не зупинятися на досягнутому, удосконалювати себе, працювати на благо мовознавчої науки і рідного вишу.
Варто ніколи на забувати прості істини, які заповів Конфуцій. Він говорив: «Три шляхи ведуть до знання: шлях роздумів – це шлях найблагородніший, шлях наслідування – це шлях найлегший і шлях досвіду – це шлях найгіркіший». Студентам факультету української філології є кого наслідувати, тож нехай роздуми не полишають їх голови, а гіркий досвід матиме присмак майбутніх перемог.
Більше фотографій можна переглянути в галереї
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 190
Дмитро Павличко свого часу висловив цікаву думку про взаємозв’язок мови і музики. Він сказав: «Геніальні композитори Моцарт і Бетховен, Глинка і Чайковський, Барток і Стравінський користувалися українськими мелодіями у своїй творчості, а це значить, що вони чули вібрацію найвищих небес нашої мови».
Мабуть, досить символічним є таке поєднання, органічним, чуттєвим.
28 по 30 березня у стінах Криворізького музичного коледжу «поєдналися Мова і Музика» в рамках VІІІ Всеукраїнської олімпіади з української мови серед студентів закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку молодшого спеціаліста.
У складі журі були задіяні викладачі кафедри української мови: голова журі – Ж. В. Колоїз, д. філол. н., професор, завідувач кафедри української мови, заступники голови – І. О. Іншакова, к. філол. н., доцент, Т. І. Вавринюк, к. філол. н., доцент.
Урочисте відкриття олімпіади відбулося 28 березня і супроводжувалося привітаннями гостей та учасників. За участі учителів-філологів педагогічних, медичних і технічних коледжів відбулась конференція «Сучасні тенденції та аспекти в роботі викладача української філології», де професор Ж. В. Колоїз виголосила доповідь «Лінгвальний простір духовного коду». Така небуденна й актуальна тема викликала у присутніх інтерес і жваво обговорювалася. Розглядалися також питання, пов’язані з проведенням ЗНО серед студентів коледжів.
День змагань – 29 березня – був досить напруженим для учасників Олімпіади, адже кожен мав продемонструвати свої знання на високому рівні. Журі перевіряло роботи у складі двох комісій. До складу першої, яка перевіряла олімпіадні відповіді студентів педколеджів, увійшли проф. Ж. В. Колоїз, доц. І. О. Іншакова, друга комісія на чолі з проф. О. В. Кульбабською і доц. Т. І. Вавринюк визначала найкращі роботи серед студентів технічних та інших коледжів.
Після визначення переможця в кожній секції відбулося урочисте нагородження. Жанна Василівна привітала найкращих студентів педагогічних коледжів, які здобули призові місця, вручила почесні грамоти.
30 березня – останній день Олімпіади, який учасники провели на екскурсіях визначними місцями Кривого Рогу.
Викладачі кафедри української мови КДПУ дякують викладачам-філологам з інших міст за цікаве співробітництво, а майбутнім учасникам бажають нових перемог і здобутків на філологічній ниві з неподоланним прагненням до пізнання рідного Слова.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 547
Урок – перше вогнище, зігрівшись біля якого,
людина прагне стати мислителем.
В. Сухомлинський
26 березня 2018 року відбулося відкрите заняття професора кафедри української мови, д. пед. н., З. П. Бакум.
Тему для відкритої лекції було обрано цікаву й актуальну в умовах модернізації сучасної української освіти, а саме: «Типологія уроків української мови».
Зінаїда Павлівна вміло здійснила аналіз дидактичної і лінгводидактичної літератури з питань, присвячених типології шкільних уроків з урахуванням специфіки навчання української мови. Як відомо, кожний урок охоплює безліч різних видів робіт, прийомів, методів і засобів навчання, що визначають характер діяльності вчителя і учнів. Такі багатоаспектні явища насилу піддаються групуванню і класифікації. Тому поза увагою лекторки не залишилися й проблемні питання класифікації й групування уроків.
На відкритому занятті були присутні викладачі кафедри української мови: Ж. В. Колоїз, Т. І. Вавринюк, С. А. Бузько, І. О. Іншакова, К. А. Качайло, Н. М. Малюга, Н. М. Шарманова, Н. А. Березовська-Савчук, Л. С. Цоуфал.
Повертаючись до епіграфа, можна підсумувати, що Зінаїда Павлівна Бакум показала високий академічний рівень лекційного заняття. Вона довела, що майстерність педагога і лінгводидакта полягає в постійній взаємодії зі студентами, коли «животворний вогонь» заняття підтримується креативною енергією розуму викладача і науковими надбаннями в царині методики навчання української мови.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 154
22 березня 2018 року відбулася відкрита лекція викладача кафедри української мови, доктора педагогічних наук Тетяни Михайлівни Мішеніної.
Тема заняття «Прикметник як частина мови», розглянута на лекції, вивчається згідно з програмою навчальної дисципліни «Сучасна українська літературна мова». Мета заняття: поглибити знання про прикметник як частину мови; навчити застосовувати їх у практичній діяльності, навчити класифікувати прикметники, виокремлювати їх з-поміж інших частин мови; розвивати мовне чуття студентів, їхнє уміння сприймати й засвоювати новий матеріал, уміння диференціювати мовні явища; виховувати інтерес до мовного матеріалу.
Основним змістом роботи на занятті є розкриття наукових думок про прикметник як частину мови; специфіку граматичних категорій прикметника; лексико-граматичні розряди прикметників.
На занятті були присутні викладачі кафедри української мови: Ж. В. Колоїз, Л. А. Білоконенко, С. А. Бузько, Т. І. Вавринюк, І. О. Іншакова, К. А. Качайло, Н. А. Березовська-Савчук, Г. Г. Демиденко, Л. С. Цоуфал.
Викладачі зазначили, що Тетяна Михайлівна не тільки формує наукову складову навчальної діяльності студентів, а й уміння брати активну участь у вивченні засад морфології, розглядати проблемні питання, розвивати логічність і самостійність суджень. Як справжній педагог вона сприяє пробудженню творчості, удосконаленню культури мовлення та спілкування, виховує емоційну культуру студентів.
Досвід роботи Тетяни Михайлівни заслуговує найвищої оцінки та рекомендації до балотування на присвоєння вченого звання професора.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 304
Є поети, творчість яких особливо насичена думками, змаганням ідей, інтелектуальними шуканнями
М. Рильський
21 березня 2018 року студенти першого курсу факультету української філології (група УАФ-17) та факультету іноземних мов (група АНФ-17-2) побували на зустрічі з відомим криворізьким журналістом, літератором, видавцем Володимиром Стецюком.
Така неаудиторна зустріч, літературна вітальня, була організована працівниками бібліотеки КДПУ на чолі з директором бібліотеки Г. М. Віняр і відбулася в читальній залі головного корпусу.
Питання, яких торкався Володимир Стецюк у презентації власних поетичних збірок, ті теми, які він підіймає у своїй творчості стосується наболілих питань нашого українського сьогодення. Війна, мир, боротьба, національна пам’ять – усе це переосмислено й утілено в поетичних образах, близьких кожному по-своєму. Червоною ниткою пройшла через усю творчу зустріч думка про роль молоді в сучасній українській історії. Володимир Васильович переконаний, що молодь знаходиться в авангарді подій, вона гинула на Майдані в боротьбі за ідеї, вона ж вмирає на Сході, захищаючи рідну землю. Тому надзвичайно актуальною й подекуди символічною стала присутність студентів саме першого курсу, тих молодих людей, які тільки почали крокувати стежками самостійного життя і формувати власні переконання про минуле й прийдешнє України. За такими свіжими юнацькими думками, переконаний В. Стецюк, стоїть майбутнє нашої держави, адже голос молоді звучить переконливо. Студенти із захопленням слухали історії написання поетичних рядків, були глибоко вражені інтимною лірикою, супроводжуючи вірші частими оплесками.
Викладачі кафедри української мови, проф. Т. М. Мішеніна, ст. викл. Г. Г. Демиденко, які разом зі студентами долучилися до заходу, дістали силу-силенну задоволення від спілкування із криворізьким поетом.
Викладачі і студенти висловлюють щиру вдячність Володимиру Васильовичу Стецюку за годину творчості, поетичної свободи, прикладу вірної громадянської позиції. Бажаємо яскравого успіху, роботи в поетичній майстерні із задоволенням і щедрими результатами, нехай кожен день залишає після себе тільки приємні спогади.
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 249
«Майстерність – це те, чого
можна досягти»
А. Макаренко
20 березня 2018 року доцент кафедри української мови, к. філол. н., Т. І. Вавринюк провела відкрите заняття зі студентами першого курсу з теми «Характеристика лексики української мови за сферами функціонування».
Лейтмотивом заняття можна по праву вважати афоризм Ліни Костенко – «Лиш народи, явлені у Слові, достойно жити можуть на землі». Тетяна Іванівна як викладач з великим досвідом роботи, як вправний методист зуміла репрезентувати класичну лекцію з лексикології на високому рівні, ураховуючи всіх потреби й можливості першокурсників.
Варто відзначити, що протягом заняття було дотримано всіх принципів навчання: принципу свідомості й активності студентів; активізації пізнавальної діяльності; науковості; систематичності й послідовності; наочності; принципу емоційності навчання. Останній принцип, до речі, є настільки природнім у викладацькій роботі Тетяни Іванівни, що сприяє не тільки легшому засвоєнню знань студентами, а й створює на занятті доброзичливу, теплу атмосферу. А це вкотре доводить, що справжній педагогічній творчості немає меж!
Заняття відвідала декан факультету української філології Л. М. Семененко, а також викладачі кафедри української мови: З. П. Бакум, Л. А. Білоконенко, Т. М. Мішеніна, С. А. Бузько, В. А. Городецька, Н. М. Малюга, Н. М. Шарманова, Н. А. Березовська-Савчук, Г. Г. Демиденко, Л. С. Цоуфал.
Обговорюючи відкриту лекцію, колеги звернули увагу на головне: Тетяна Іванівна – професіонал свої справи, прекрасний науковець, вона використовує індивідуальний підхід до кожного студента, проводить систематичну й послідовну роботу з вивчення дисциплін кафедри української мови з майбутніми філологами.
Відвідування відкритих занять сприяє перенесенню кращих методів роботи одного педагога у практику діяльності інших, надихає кожного викладача на пошук нових методів навчання, спонукає до самовдосконалення. Усім відомо, що без відкритих занять неможливо поширювати й упроваджувати передовий педагогічний досвід. На підтвердження цих думок згадаймо вислів відомого вченого й педагога Миколи Пирогова: «Як же можна це довести інакше, як не запросивши товаришів на свій урок і не переконавши на власному досвіді».
- Автор: Кафедра української мови
- Перегляди: 149