У червні 2025 року команда проєкту при Криворізькому державному педагогічному університеті (КДПУ) мала честь представити спільні ініціативи з надання психологічної підтримки університетам України та академічній спільноті, що постраждали внаслідок війни. Ініціативи були реалізовані у співпраці з Міжнародним психоаналітичним університетом Берліна (IPU Berlin GmbH) та Віртуальним інститутом передових студій України (VUIAS).
Презентація відбулася під час офіційного візиту Надзвичайного і Повноважного Посла Федеративної Республіки Німеччина в Україні пана Мартіна Єгера до КДПУ. Захід засвідчив важливість міжнародної академічної солідарності та спільну відданість справі розвитку систем психологічної підтримки у сфері вищої освіти України в умовах війни.
BURN project | Группы | LinkedIn
#BURN_project
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 190
📅 25 квітня 2025 року
📍 Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю
Маємо честь відзначити внесок докторки Ірини Задорожної, проректорки з наукової роботи та міжнародного співробітництва Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, докторки педагогічних наук, професорки, а також координаторки проєкту Erasmus+ "Посилення психологічної стійкості та добробуту університетів у (після)воєнній Україні" (101129379-BURN-ERASMUS-EDU-2023-CBHE).
Ця знакова конференція об’єднала експертів та практиків для обговорення нагальної потреби у сталих системах психологічної підтримки в умовах воєнного стану.
🔍 Ключові тематичні напрями:
- Психічне здоров’я фахівців психологічної служби під час війни: виклики, проблеми, критерії оцінювання
- Профілактика професійного вигорання та емоційного виснаження
- Психологічна підтримка соціально вразливих категорій населення в умовах воєнного стану
- Формування ціннісного ставлення до психічного здоров’я під час війни
- Протидія маніпулятивним впливам і психологічній інформаційній війні
- Супервізія та інтервізія як інструменти збереження психічного здоров’я фахівців
- Психогігієна та психопросвіта у роботі з цільовими професійними групами
Ця подія стала проявом нашої спільної відданості справі психічної стійкості — для тих, хто щодня підтримує інших, навіть у найтяжчих умовах війни.
BURN project | Группы | LinkedIn
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 200
📍 Тартуський університет | 🎓 Тренер: Тьоні Юр’єн
🗓️ 19 березня – 30 квітня 2025 року | ⏱️ 30 годин | 🎓 1 ECTS
У Тартуському університеті триває навчальний курс «Мотиваційне інтерв’ю (MI)», який проводить Тьоні Юр’єн. Програма обсягом 30 годин спрямована на підвищення адміністративної, управлінської та лідерської спроможності працівників центрів психологічної підтримки в рамках проєкту BURN для 5 українських університетів-учасників.
Курс знайомить учасників з основами методу мотиваційного інтерв’ю, надаючи практичні інструменти для ефективнішої комунікації з клієнтами та підтримки внутрішньої мотивації до змін.
🔹 Основні теми курсу:
- Розуміння духу та ключових концепцій мотиваційного інтерв’ю
- Опрацювання чотирьох процесів MI
- Практикування навичок розмови, що сприяють залученості клієнта
🔹 Учасники опановують уміння:
✅ Розпізнавати та застосовувати базові принципи MI
✅ Аналізувати консультаційну практику через призму MI
✅ Демонструвати дух MI у щоденній взаємодії з клієнтами
✅ Використовувати ключові навички комунікації для посилення мотивації, навіть у коротких зустрічах
Цей тренінг вже показує високу цінність для фахівців, які працюють на передовій соціальних і психологічних послуг — допомагаючи забезпечити високий рівень професіоналізму, емпатії та результативності у роботі.
BURN project | Группы | LinkedIn
#ВПроцесі #МотиваційнеІнтерв’ю #РозвитокЛідерства #ТартуськийУніверситет #ПрофесійнеЗростання #ПрацівникиЦентрів #ПідвищенняКваліфікації #СоціальніПослуги
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 188
11 березня 2025 року делегація психологів з п’яти українських та трьох європейських університетів (TU, IPU, UL) продовжила навчальний візит до Естонії в межах проєкту BURN (Boosting University Psychological Resilience and Wellbeing in (Post-)War Ukraine). Візит, організований Тартуським університетом, має на меті підвищення ефективності психологічної підтримки в українських закладах вищої освіти шляхом поглиблення фахових знань у сфері травмотерапії.
Другий день був присвячений глибокому зануренню в тематику травматології з Каєю Кастеполд-Торс, яка поділилася експертними підходами клінічної психології. Динамічна Q&A-сесія охопила ключові виклики, зокрема:
- розлади сну,
- соціальну ізоляцію під час переміщення,
- ретравматизацію в професійній практиці,
- дисоціативні реакції в сім’ях, що виховують дітей з особливими потребами,
- супутні епіреакції в умовах кумулятивного стресу,
- феномен посттравматичного зростання.
Окрему увагу було приділено підходу Trauma-Informed Care (психологічна допомога, що враховує вплив травми), де акцент зроблено на таких ключових принципах, як:
- безпека,
- надійність і прозорість,
- підтримка рівними,
- чутливість і повага до досвіду клієнта.
Минулого тижня учасники також мали унікальну можливість пройти воркшоп із групової супервізії та відвідати Тарту в межах вивчення структурованих моделей супервізії й травмоорієнтованого консультування.
Основні моменти програми:
🔹 Модель групової супервізії та використання карток
Під керівництвом Тьоні Юр’єна учасники опрацювали інструменти структурованої супервізії, що сприяють спільному вирішенню професійних проблем і зворотному зв’язку між колегами.
🔹 Інтерактивні сесії групової супервізії
За фасилітації Шаріфи Рзаєвої та Ану Лєуськи було проведено рефлексивні обговорення з аналізом кейсів, що сприяли професійному зростанню учасників.
🔹 Експертні міркування про травму та психологічну підтримку
Клінічна психологиня Інга Ігнатьєва з клініки Meliva в Тарту поділилася своїм досвідом роботи з людьми, що пережили травму, й представила ефективні стратегії консультування.
Професійні результати візиту до Тартуського університету:
✅ Системне розуміння підходів і послуг Центру консультування
✅ Мультидисциплінарний погляд на травму та супервізію
✅ Знайомство з можливостями застосування музикотерапії та арттерапії у сфері психічного здоров’я
✅ Посилення практичних навичок роботи з травмованими клієнтами та організації систем підтримки у вишах
Цей день став вагомим кроком до вдосконалення практики супервізії та розвитку середовища колегіального навчання для фахівців у сфері психологічної підтримки. Щира вдячність нашим тренерам, фасилітаторам і партнерам за натхнення й цінний обмін досвідом!
International Psychoanalytic University Berlin
BURN project | Группы | LinkedIn
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 203
Сесія в Інституті психології та комунікації Тартуського університету присвячена трансформації психологічної освіти в Естонії. У центрі уваги — подолання радянської спадщини та оновлення навчальних програм бакалаврату і магістратури.
Психологія має глибокі академічні корені у Тарту. Професор Еміль Крепелін, учень Вільгельма Вундта, зробив важливий внесок у становлення експериментальної психології в університеті. Його дослідження стали основою для розуміння зв’язку між функціонуванням мозку та психічними розладами. Факультет психології, офіційно створений у 1968 році, зазнав значних реформ після відновлення незалежності Естонії. Освітня система поступово відійшла від радянських наукових ступенів (кандидат та доктор наук), інтегрувавшись у міжнародні стандарти.
📚 Ключові академічні трансформації:
– Реструктуризація навчальних програм: усунення повторів тем і радянських підходів
– Реформа оцінювання: оновлення випускних іспитів відповідно до сучасних компетентностей
– Модернізація клінічної психології: нові моделі підготовки та перепідготовки фахівців
– Глобальна інтеграція: акцент на академічному письмі англійською мовою, підвищення представленості у міжнародних наукометричних базах та рейтингах
🌍 Огляд досліджень в Естонії:
📊 Участь у Всесвітньому дослідженні цінностей (World Values Survey) — аналіз змін у суспільних уявленнях і культурних нормах
🧠 Дослідження особистісних профілів 263 професій — з використанням генетичних даних понад 200 000 естонців (20% дорослого населення)
💡 Ключовий акцент:
Особливу увагу було приділено трансформації психодіагностичних інструментів у сучасній психологічній науці.
BURN project | Группы | LinkedIn
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 192
У перший день навчального візиту українські команди обговорили систему підтримки психічного здоров’я в університетах, а також Програму лідерства для викладачів Тартуського університету, започатковану у 2020 році. Ця сесія органічно поєднується з Моделлю підтримки для надавачів допомоги, яку в січні представили доктор філософії Філ Ланґер і Кармен Шер (IPU) під час Зимової школи проєкту BURN. Цей підхід є гнучким і адаптивним до зростаючої складності університетського середовища, що включає викладання, науку та управління проєктами.
Навчальний день розпочався з моніторингової презентації результатів опитування працівників щодо задоволеності умовами праці за десятьма параметрами. Аналіз результатів проводився з урахуванням гендерного аспекту та посадових рівнів. Такий підхід є частиною стратегії на основі даних, яка орієнтована на реформування політик — як через вертикальні системні зміни, так і завдяки горизонтальній участі всіх членів університетської спільноти.
З 2020 року в межах Програми лідерства було сформовано десять окремих груп лідерів. Один із ключових висновків аналізу — найвищий рівень навантаження припадає на викладачів, які поєднують наукову і педагогічну діяльність. Відтак, ця група має залишатися у фокусі систем підтримки.
Другий компонент програми передбачає роботу фокус-груп факультету під керівництвом спеціалістів з психічного здоров’я. Групи обговорюють розподіл навантаження і розв’язання проблем відповідно до моделі професійних вимог і ресурсів (Job Demands-Resources Model — Bakker & Demerouti; Schaufeli, 2017).
Третій компонент — курси підвищення кваліфікації для працівників університету (обов’язкові та факультативні). Тематика — від методики викладання до основ рівного ставлення. Лише у 2024 році у таких програмах взяли участь 6 500 осіб (включно з членами родин працівників).
Четвертий компонент — нова програма індивідуального коучингу для управлінців, запущена у грудні 2024 року. Вона спрямована на розвиток лідерських компетентностей, удосконалення командної взаємодії та досягнення стратегічних цілей. Загалом 24 керівники обрали особистого коуча з-поміж фахівців по всій Естонії. Кожного коуча було відібрано на конкурсній основі, і їм передбачено гонорар.
BURN project | Группы | LinkedIn
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 182
Зміцнення психологічної стійкості та добробуту в (після)воєнній Україні: навчальний візит до Естонії
З 10 по 14 березня 2025 року делегація психологів із п’яти українських та трьох європейських університетів (ТУ, IPU, UL) бере участь у навчальному візиті до Естонії в межах проєкту BURN (Boosting University Psychological Resilience and Wellbeing in (Post-)War Ukraine). Приймаючою стороною виступає Тартуський університет. Головна мета візиту — посилити психологічну підтримку у закладах вищої освіти України шляхом поглиблення знань у сфері травмотерапії та арттерапії.
Основні напрями:
✅ Розуміння принципів травмоорієнтованої психологічної підтримки
✅ Ознайомлення з найкращими практиками діяльності університетських консультаційних служб
✅ Професійний розвиток психологів
✅ Посилення співпраці між консультативними центрами та академічними інституціями
Учасники візиту беруть участь у сесіях Тартуського університету в Центрі консультування та Інституті психології, де знайомляться з передовими підходами до підтримки психічного здоров’я, науковими розробками та інноваційними методами терапії. Обговорюються історичні аспекти психологічної освіти, сучасні дослідження, а також роль цифрових інструментів у наданні психологічних послуг.
Цей візит передбачає практичне навчання, обмін знаннями та розвиток навичок, що дозволить учасникам ефективно зміцнювати психологічну стійкість у власних університетах. Усі учасники отримають сертифікати про проходження програми.
🔹 Локації: Тартуський університет (міста Тарту та Таллінн)
🔹 Цільова аудиторія: практикуючі психологи в українських ЗВО
Ця ініціатива є важливим кроком у подоланні наслідків війни для студентів та академічної спільноти, забезпечуючи збереження університетів як безпечного простору для навчання, зростання та відновлення.
BURN project | Группы | LinkedIn
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 197
13 січня по 23 січня 2025 року розпочала роботу Зимова школа в межах проєкту Erasmus. Її основна мета — підготовка фахівців, які надаватимуть психологічну підтримку в Центрах психологічної стійкості та добробуту при п’яти українських університетах. З офіційним відкриттям Зимової школи виступив професор Ларс Кульчинке з Міжнародного психоаналітичного університету Берліна (International Psychoanalytical University of Berlin GmbH), який представив структуру навчання та надав рекомендації щодо ефективного опанування матеріалу.
Перший день був присвячений навчанню під керівництвом Марка Гранта, який представив розроблені ним протоколи роботи з хронічним болем на основі методів, запропонованих Френсін Шапіро. Учасники ознайомилися з реакціями людини на травматичні події та з терапевтичними стратегіями, що застосовуються у роботі з клієнтами, які пережили травму. Були розглянуті розширені та скорочені протоколи ЕМДР (EMDR), а також їх інтеграція з іншими психотерапевтичними техніками. На основі клінічних випадків Марк Грант продемонстрував структуру двосторонньої стимуляції в процесі психотерапії, приділивши особливу увагу процесу десенсибілізації. Упродовж семінару він наголошував на важливості уважного ставлення до суб’єктивного досвіду, думок і почуттів клієнтів. Спираючись на власний 20-річний досвід застосування методики, Марк Грант окреслив її ключові елементи, ефективні техніки та особливості, на які варто звернути увагу фахівцям-початківцям.
Крім того, учасники мали змогу працювати з фаховою літературою, присвяченою цій методиці, а також супутнім протоколам. Було розглянуто вплив травматичного досвіду на психіку людини та обговорено ефективні стратегії психотерапії. Для практичного засвоєння матеріалу учасники аналізували клінічні кейси й переглядали відеоматеріали з професійними коментарями Марка Гранта. Українські партнери високо оцінили надані ресурси як надзвичайно корисні.
Другий день, 14 січня 2025 року, провів професор, доктор філософії Лутц Віттманн, зосередивши увагу на роботі з людьми, які пережили травму. Він представив авторську теоретичну модель психотерапевтичного втручання, що ґрунтується на концепції невідомого за Вілфредом Байоном та спирається на психоаналітичні підходи, які акцентують увагу на тематичному досвіді, а не на суб’єктивному переказі травматичних подій клієнта. Модель, яку запропонував Віттманн, побудована на статистичному аналізі даних, зібраних у процесі роботи з особами, які зазнали різноманітних форм психотравмуючих переживань.
Доктор Віттманн наголосив на важливості роботи з перенесенням у терапевтичному процесі, а також на значущості автентичних моментів, коли клієнт перериває або повністю зупиняє контакт з терапевтом. На його думку, саме ці моменти є точками входу в глибшу роботу, оскільки дозволяють виявити приховані внутрішні переживання клієнта. У межах семінару були проаналізовані різноманітні психодинамічні техніки, що застосовуються в роботі з психотравмою. Окрему увагу було приділено клінічним кейсам, які демонстрували різні сценарії терапевтичної взаємодії, що вимагали глибокого розуміння витоків травми та методів психотерапевтичного втручання.
Більше дізнатись тут BURN
BURN project | Группы | LinkedIn
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 183
3 грудня 2024 року в Криворізькому державному педагогічному університеті відбувся круглий стіл у межах проєкту BURN у HyFlex форматі, який об’єднав українських і європейських партнерів для обговорення створення Центру психологічного благополуччя та резилієнтності. Учасниками заходу стали проф. Ларс Кульхінке (Міжнародний психоаналітичний університет Берліну), Др. Лаура Пірско (Університет Латвії), Шапіра Разуваєва (Університет Тарту), а також проректорка проф.Ірина Павлівна Задорожна Тернопільського національного педагогічного університету ім.Гнатюка як проектна менеджерка керуючого проектом університету.
На круглому столі були присутня команда проекту Остроушко О.А., Бондар К.М., Білозір О.С., Шестопалова О. П., Чаркіна О.А., Мірошник З.М., Когут О.О. та також представники підрозділів університету: соціально-психологічної служби, представники кафедр психології, стейкхолдери університету (Голубєва О.В., Васюк Л.С., Останіна Г.Г., Токарева Н.М., Тітова О.Г., Шило О.С.).
Основні аспекти обговорення були пов"язані з роллю Центру в структурі університету. Проректорка університету Оксана Андріївна Остроушко представила бачення інтеграції Центру у загальну структуру університету. Було акцентовано увагу на тому, що Центр має забезпечити унікальний функціонал, не дублюючи діяльність інших підрозділів. Це є важливим у межах участі університету в державній ініціативі зі створення центрів студентської підтримки.
Основні функції та орієнтовний перелік послуг Центру висвітлила завідувачка кафедри практичної психології Чаркіна Олена Анатоліївна . Фахівчиня зупинилась, зокрема, на:
- специфіці психологічної підтримки студентів і працівників університету;
- особливостях кризових втручань в умовах воєнних дій;
- організації заходів для психопрофілактики розладів психічного здоров'я серед мешканців територіальної громади м. Кривого Рогу та промоції ментального здоров’я самих надавачів психологічних послуг.
Програми та інноваційні підходи була представлена проєктною менеджеркою Катериною Миколаївною Бондар, яка презентувала концепцію програм, які впроваджуватимуться у Центрі. Серед них:
- інтеграція методів EDMR;
- кризові інтервенції для стабілізації стану;
- психоаналітичні підходи для роботи з невизначеною втратою;
- розробка протоколів онлайн-консультацій, включаючи терапію через листування та чаттінг.
Було обговорено запити до європейських партнерів. Учасники круглого столу звернулися до європейських партнерів із пропозиціями підтримати розробку:
- Статуту Центру, що регламентуватиме його роботу;
- додаткових протоколів роботи з клієнтами;
- системи супервізійного нагляду для студентів-магістрів, які проходитимуть практику в Центрі.
Ключовою ідеєю обговорення стала побудова "місточка" між студентською практикою та практичною діяльністю психологічних організацій у місті, зокрема гуманітарних.
Цей захід став важливим кроком у створенні унікальної платформи для забезпечення психологічної підтримки в університеті та спільноті.
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 652
Берлін, 4–8 листопада 2024 року – Навчальний візит проєкту BURN: зміцнення психологічної стійкості
Навчальний візит проєкту BURN до Берліна був присвячений вдосконаленню стратегій зміцнення психологічної стійкості та підтримки у роботі з травмами в умовах кризи. Ця тижнева ініціатива, організована мережею міжнародних партнерів, мала на меті розширення навчання зі стійкості та розробку спеціалізованих стратегій психологічної допомоги для роботи з травмами, пов'язаними з війною.
Візит розпочався з вітального слова професорів Біргіт Штурмер і Ларса Кухінке з Міжнародного психоаналітичного університету (IPU), які надали змістовний огляд підтримки психічного здоров’я в умовах війни. Цей вступ створив сприятливий настрій для групи психологів-професіоналів та членів консорціуму.
Першим пунктом програми стала організація ueberleben.org – берлінський центр, який надає культурно чутливі психологічні послуги для біженців і мігрантів, що постраждали від конфліктів. Співробітники центру поділилися своїм підходом до турботи про травмовані спільноти, акцентуючи важливість культурної чутливості у зміцненні стійкості.
Пізніше Кармен Шер, керівник Міжнародного офісу IPU, і професор Андреас Хамбургер презентували дослідницьку мережу Social Trauma in Changing Societies (STICS). Їхня доповідь висвітлила увагу STICS до колективних травм і спільного відновлення, запропонувавши практичні підходи до підтримки суспільств у постконфліктний період.
5 листопада українська команда відвідала Вільний університет Берліна (FU), де доктор Стефан Петрі, директор Служби психологічної підтримки FU, представив ініціативи університету у сфері психічного здоров’я. Під час дискусій наголошувалося на важливості травма-орієнтованого підходу до студентів, особливо для українських психологів, які працюють з внутрішньо переміщеними особами та травмованими громадами.
У другій половині дня професор Філ Ленгер провів інтерактивну сесію про колективне оповідання історій як травма-чутливий партисипативний підхід, що сприяє розширенню можливостей та зціленню вразливих груп. Цей метод викликав жваві обговорення серед учасників щодо інноваційних інтервенцій у роботі з травмами.
5–6 листопада делегація повернулася до IPU, де доктор Ленка Стаун, керівник амбулаторної служби, поділилася досвідом використання групового аналізу. Учасники також ознайомилися з бібліотекою IPU, яка має значну колекцію матеріалів з психоаналізу та досліджень травми.
Програма включала круглий стіл під керівництвом доктора Девіда Бейкера на тему «Травматичні процеси та підтримка персоналу». Доктор Бейкер представив підхід REST – структуру підтримки фахівців у високостресових умовах і зонах конфлікту, що пропонує ключові стратегії зміцнення психічної стійкості.
Делегація також відвідала #krisenchat – онлайн-сервіс консультування для молоді в кризових ситуаціях у Німеччині та для українців у всьому світі. Заключний день, під керівництвом Кармен Шер, був присвячений важливій роботі цього центру та відданості його команди, включно з українськими психологами.
Окремий семінар зосередився на унікальних потребах центрів підтримки закладів вищої освіти України. Професори Кухінке та Ленгер провели учасників через початкові етапи розвитку програми BURN, визначивши план подальшої розбудови систем підтримки травмованих.
Навчальний візит завершився презентацією професора Лутца Віттмана на тему «Травма та психоаналітичні інтервенції при травмах», що запропонувала цінні техніки реагування на травми для інтеграції в українські центри підтримки.
Цей насичений обмін досвідом посилив обмін знаннями між Україною та Німеччиною, сприяючи підготовці українських фахівців до зміцнення стійкості та підтримки під час суспільних трансформацій. Проєкт BURN продовжує будувати впливові мости для співпраці та інновацій у сфері роботи з травмою.
- Автор: Кафедра практичної психології
- Перегляди: 729
Сторінка 1 із 2