26.07.23 р. практична робота з групою майбутніх журналістів та соціологів (СМК-21) і креативним викладачем кафедри загальної та вікової психології Н. Макаренко була проведена у затишній міській кав’ярні. Розглядались теми: «З історії мас-медіа» та «Вплив ЗМІ на особистість».
Чому саме у кав’ярні?
Переконав нас у цьому…. Петер Вінтерхоф-Шпурк, фундатор досліджень природи медіа та автор першого підручника з медіапсихології «У кінці XVII - на початку XVIII століття - кав’ярня стала улюбленим місцем для зустрічей як у Лондоні, так і у Парижі, найважливішим інформаційним центром, де читали газети, обмінювалися новинами, знайомилися, дискутували. Ранні уявлення про вплив ЗМІ будувалися на тому, що уряд робить пропозицію, парламентарі дискутують, преса друкує дебати, обговорення, а громадяни їх вільно обговорюють, формуючи суспільну думку..."
Для нас кав’ярня - це просто незвичайне місце для зустрічі, знайомства та обміну інформацією. Кожен з присутніх за 5-7 хвилин познайомив з новим життям звичного радіо (Даша); необмеженими можливостями Інтернету (Аня); витівками М. Цукерберга та його FB (Дмитро); власним практичним досвідом блогера (Карина); улюбленими ЗМІ (часописами) - Женя; популярністю підкастів (Ілля); найбільш популярним українським телеканалом ТСН (Ніка).
Приємно дивувала здатність присутніх вибирати основне та цікаве, представляти його стисло, емоційно забарвлено, уважно слухати товаришів, доброзичливо оцінювати їх виступи. Надзвичайно комфортно було почуватися у колі чемних, зацікавлених, усміхнених майбутніх медійників. Нарешті, було дуже пізнавально! Наступні завдання передбачали імпровізацію. Наприклад, уявити як можна «розігріти» аудиторію з представників різних поколінь (традиціоналістів, бебі-бумерів, покоління Х, міленіалів, зумерів), підготувати її до появи головного спікера.
А потім подивилися фрагмент «I am Spartacus» класичного «Спартака» з неперевершеним К.Дугласом та визначали, який матеріал морально-етичної тематики можна підготувати для сучасної молоді на такому вражаючому прикладі. Схвилювала відповідь Карини: «цей фрагмент нагадує події, які наразі переживає Україна. Коли деякі пропонують зраду, ми розуміємо - такого не буде, тому що ми - вільні і ніколи не поступимося своїми цінностями!».
І це надихає!
Наталя Макаренко
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 531
Кафедра загальної та вікової психології усвідомлено підходить до проблеми організації профорієнтаційної роботи. Саме це - запорука залучення до майбутньої студентської спільноти мотивованих, зацікавлених, розумних абітурієнтів. Тому науково-креативне обговорення проблеми на кафедрі (Н.Токарева, С.Дрібас, О.Халік, Н.Макаренко, О.Ткаченко, О.Когут), серед працівників освітніх закладів (О.Філіпенко), студентів КДПУ (Р.Горбунов, Д. Гонтар), створено курс «Виклики профорієнтаційної діяльності вчителя у несталому освітньому просторі» (серія: «Основи кризової психології для освітян») та розроблені важливі кроки для удосконалення процесу профорієнтації у найближчому майбутньому.
Які кроки потрібно робити українським освітянам (викладачам вишів, вчителям, абітурієнтам) для того, щоб професійний вибір їх випускників був усвідомленим?
Крок І. Створення професійно-психологічного профілю (професіограми) майбутнього працівника:
- діагностика психофізіологічних показників майбутнього працівника (властивостей нервової системи, психомоторних властивостей);
- діагностика особистісних властивостей (акцентуації характеру, комунікабельність, організаційні здібності, конфліктність, локус контролю, рівень домагань, спрямованість);
- визначення профільних знань, вмінь та навичок (сенсорно-перцептивних, мнемічних, аттенційних, мисленнєвих, креативних та ін.).
Крок ІІ. Створення психологічного еталону професії (спеціальності):
- знайомство з класифікацією сучасних професій;
- знайомство з найбільш актуальними професіями на ринку праці України (програмісти, аналітики Big-data, лікарі, освітяни, інженери різних галузей, дизайнери, аудитори, маркетологи);
- знайомство з пропозиціями сучасних освітніх закладів щодо набуття професії, їх перспектив на ринку праці;
- створення індивідуального списку професій кожним учнем з переліком вимог до цієї професії, її конкурентоздатності, престижності, перспектив працевлаштування, кар’єрного зростання;
- знайомство з основними вимогами професії до майбутнього працівника.
Крок ІІІ. Організація профорієнтаційно-психологічної роботи:
- роз’яснювальна робота з батьками, знайомство їх з результатами діагностики здібностей та індивідуально-типологічних особливостей дитини;
- знайомство батьків з помилками у виборі професії, про які детально повідомляється на курсі;
- знайомство абітурієнтів з професіями майбутнього (нанотехнолог, генетичний консультант, проектувальник 3Д-друку, консультант по здоровому способу життя; дизайнер віртуальних світів);
- запрошення представників різноманітних професій для бесід з майбутніми абітурієнтами;
- запрошення представників центрів зайнятості, кадрових агенцій, рекрутерів, HR-менеджерів;
- тренінгова діяльність щодо написання резюме, створення умов співбесіди; пошуку позитивних характеристик професій;
- організація ассесменту - комплексу заходів з виявлення врахування, оцінки ділових властивостей з визначенням майбутніх перспектив професійного зростання.
Крок IV. Усвідомлення важливості набуття професії вчителя, яка буде актуальна завжди і всюди.
Саме вчитель знайомить з основами наук, орієнтує у виборі правильного життєвого шляху, допомагає сформувати такі вміння та навички, які будуть в нагоді у будь-якій професії.
Саме такого вчителя готує Криворізький державний педагогічний університет, який привітно розкриває двері перед абітурієнтами!
Welcome!
Н. Макаренко
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 580
Проведення гостьових лекцій та майстер-класів для студентів, аспірантів та викладачів спеціальності «Психологія» на психолого-педагогічному факультеті протягом останніх років стало вже традиційним.
Особливу цінність мають зустрічі із зарубіжними партнерами, що сприяють поглибленню знань із сучасної психології. Крім того гостьові програми збагачують досвід співпраці закладів вищої освіти України, формують спільний дискусійний простір, до якого долучаються студенти і викладачі із різних куточків України. Яскравим прикладом такої співпраці стала зустріч із американським професором Мариною Бєдни (Marina Bedny) із Університету Джонса Гопкінса (Johns Hopkins University), що відбулася 16.02.2023. Подія була зініційована кафедрою психології Поліського національного університету у рамках програми «Запрошені професори» (зав. кафедри - доктор психологічних наук, проф. Л.П.Журавльова) та підхоплена кафедрою вікової та педагогічної психології РДГУ (зав. кафедри - доктор психологічних наук, проф. Р. В. Павелківим).
До участі у обговоренні наукового повідомлення долучилися викладачі Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Криворізького державного педагогічного університету (кафедра загальної та вікової психології, зав. каф. Н.М.Токарева). Зацікавлені особи отримали унікальну можливість познайомитися із класичними та новітніми експериментами по вивченню нейропсихологічних основ соціальної перцепції, особливостей реагування людини на ситуації із просоціальним контекстом.
Від імені професорсько-викладацького колективу кафедри загальної та вікової психології КДПУ висловлюємо щиру вдячність професору Марині Бєдни та шановним організаторам зустрічі
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 496
В межах ініціативи університету щодо гостьових запрошень експертів галузі на заняття до майбутніх психологів групи ПП-21, які вивчають дисципліни Вікова психологія, Педагогічна психологія разом з к.психол.н. Оленою Халік, завітала практичний психолог з 18-ти річним досвідом в українській школі Бучинська Оксана Михайлівна, яка наразі проживає в Польщі і працює на посаді психолога в «Przystanek Świetlica» (початковій школі для дітей з розладами аутистичного спектру).
Вона поділилася досвідом роботи з молодшими школярами, розповіла про специфіку адаптації цієї вікової категорії до школи. Студенти активно задавали питання, особливо що стосується мотивації вибору професії, труднощів роботи з різними віковими категоріями, питали про специфіку Нової української школи, про її переваги для учнів. Крім того, Оксана Михайлівна, розповіла про особливості психологічного супроводу молодших школярів в умовах війни. Вона активно працює з дітьми, які переїхали в Польщу через війну і потребують психологічної підтримки.
Домовилися про ще одну зустріч, в межах якої Оксана Михайлівна, детальніше розповість про роботу з дітьми з розладами аутистичного спектру. Співпраця триває! Підвищуємо мотивацію та рівень знань з фахових дисциплін наших студентів!
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 658
Продовжуючи гарну традицію гостьових запрошень експертів галузі на пари викладачів кафедри загальної та вікової психології 14.10.2022 р. на лекцію для студентів III курсу двох факультетів (ГТІ та ФМФ) з курсу "Вікова і педагогічна психологія" від к.психол.н. Світлани Дрібас була запрошена фахівчиня в області психології Оксана Філіпенко (психолог вищої категорії ліцею № 1 Павлоградської міської ради, психолог-методист, супервізорка, керівниця об’єднаної спільноти працівників психологічної служби м. Павлограда, член ВГО «Арт-терапевтична асоціація»).
Разом з експертом галузі студенти обговорили актуальне для них питання юнацької самоідентифікації, подискутували про особливості провідної діяльності старшокласників і визначили стратегії майбутньої взаємодії з учнями, у якості працюючих освітян. У форматі інтерактивної вправи "Потяг життя старшокласника" Оксані Філіпенко вдалося налагодити комунікацію зі студентською аудиторією і розглянути тему лекції з чотирьох позицій: 1) вікові особливості; 2) освітнє середовищє; 3) труднощі, перешкоди 4) супровід, підтримка.
За відгуками студентської аудиторії інформація почута від фахівчині Оксани Філіпенко була корисною і актуальною для майбутньої професійної діяльності вчителя. Ми дякуємо експертці за участь у роботі нашої пари й чекаємо нових зустрічей!
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 930
Цікавий досвід для першокурсників. На практичне заняття від к.психол.н. Олени Ткаченко до студентів-психологогів було запрошено експерта Павла Сарапіна лікаря-психотерапевта вищої категорії Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна лікарня № 6" Дніпровської міської ради м. Дніпро.
Павло Віталійович розповів студентам про особливості використання методів психології в психотерапії. Найбільш цікавим для студентів було ознайомлення з методами проективної діагностики. Діагностичні можливості окремих методик студенти мали можливість перевірити, уявляючи себе клієнтом психолога-консультанта або психотерапевта.
Лікар розповів про найважливіші компетентності психолога і психотерапевта, наголос було зроблено на умінні слухати, спостерігати і розуміти клієнта, необхідності бути освіченою людиною, зокрема щодо культури і мови. Павло Віталійович відповів на численні питання студентів, побажав їм наснаги, зацікавленості, успіхів у навчанні і самореалізації у майбутній професії.
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 767
Кожен день молюся, щоб закінчилася війна... І тоді дистанційне навчання стане просто сучасним додатком до справжнього НЕвіртуального спілкування зі студентами, як це було у суботу 8 жовтня на тренінгу «Формування навичок самостійної роботи для покращення якості дистанційного навчання». На нього було запрошено студентів факультетів іноземних мов та образотворчого мистецтва.
Боже, які ж вони красиві, активні, зацікавлені, доброзичливі! Як жваво включилися у роботу! Як дивувалися новим враженням та відкриттям, як раділи можливості зустрітися у рідному університеті!
Зрозуміло, що за 2 години обговорити та відпрацювати навички важко. Процес підвищення мотивації, розвитку когнітивних навичок (робота з великим обсягом інформації, обробка тексту, узагальнення та представлення результатів роботи), метакогнітивних навичок (цілепокладання, планування, передача інформації у спілкуванні) передбачає більш глибинного занурення. Але надані науково-практичні орієнтири та щира зацікавленість учасників переконують - вони все зможуть.
Тільки б закінчилася війна…
Н. Макаренко, к. психол. н., доцент
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 782
Вітаємо з Днем Освітян всіх колег і особливо тих, хто тільки приєднався до нашої освітянської спільноти.
Доктор психологічних наук Олександра Когут і студенти групи ПНП-22 зустрілися в аудиторії Альма-матер, щоб започаткувати разом нові кроки на ниві здобуття професії вчителя початкових класів.
Всіх зі святом. Щастя, успіхів, наснаги.
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 607
Кафедра загальної та вікової психології розпочала 2022-2022 навчальний рік із підтримки ініціативи по залученню до аудиторних занять експертів галузей і професіоналів-практиків. Відкрила цей процес доцент кафедри к.психол.н. Наталія Макаренко, яка на лекцію "Психологічний розвиток молодшого школяра" запросила вчителя-методиста початкових класів Криворізької ЗОШ N8 Пономаренко Вікторію Робертівну.
Експерт запропонувала цікаву інформацію з практики роботи. Обговорювали тему готовності дитини до шкільного навчання.
Студенти третього курсу груп ОМ, АНФ, НАФ слухали лекційний матеріал з цікавістю та запропонували продовжити практику спілкування з фахівцями надалі.
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 656
Викладачі кафедри загальної та вікової психології Криворізького державного педагогічного університету спільно з Центром прогресивної освіти "Генезум" розробили та запустили у роботу дистанційний курс "Стратегії самодопомоги при роботі з тривожними і стресовими станами".
До експертного кола увійшли шість викладачів кафедри: д.психол.н. Наталя Токарева, д.психол.н. Анжеліка Коллі-Шамне, к.психол.н. Світлана Дрібас, к.психол.н. Наталія Макаренко, к.психол.н. Олена Халік, к.психол.н. Олена Ткаченко.
Перший модуль курсу присвячено аналізу адаптивних механізмів саморегуляції стресу, тривоги і панічних атак. Розкрито особливості адаптивної саморегуляції стресу, проаналізовано особливості використання технік тілесного та емоційного розвантаження при реакції на гострий стрес і надано правила першої допомоги при панічних атаках.
У другому розділі зроблено акцент на роботі з фактором кризової самоідентифікації в умовах воєнного часу. Визначено психологічні аспекти роботи з інформаційними ресурсами. Розглянуто копінг-стратегії у форматі адаптації до стресових умов сьогодення і опрацьовано практики самоусвідомлення психоемоційних станів в період воєнних дій.
З усіма матеріалами курсу можна безкоштовно ознайомитися на онлайн-платформі Центру прогресивної освіти "Генезум" https://genezum.org/
- Автор: Кафедра загальної та вікової психології
- Перегляди: 885