У період з листопаду 2022 р. по лютий 2023 р. команда Криворізького державного педагогічного університету у складі завідувача кафедри практичної психології д.психол.н., професора Зої Михайлівни Мірошник, к. пед.н., доцента Лариси Олександрівни Гапоненко, к.пед.н., доцента Олени Анатоліївни Чаркіної, очолювана проректором з наукової роботи д.пед.н., професором Вітою Анатоліївною Гаманюк, долучилася до розробки грантового проєкту Erasmus+ KA2 за напрямом «Supporting Well-being of Mothers and Children Affected by War in Ukraine» (ID 101129332).
Проєкт з акронімом «NADIIA» став результатом наукової і професійної колаборації 10 закладів вищої освіти, у т.ч. Kutahya Dumlupinar Universitesi (Turkey) та Wyzsza Szkola Gospodarki z Siedzibaw Bydgoszcz (Poland).
Проєкти з розвитку потенціалу вищої освіти – це проєкти міжнародної співпраці партнерів на основі обміну досвідом і кращими практиками різних країн світу. Мета Програми і, відповідно, проєктів КА2 – підтримка реформ задля підвищення якості вищої освіти, зближення і зрозумілості систем вищої освіти у всьому світі.
The impact of this Key Action-2 (KA2) is intended to be:
- increased quality of education and training, youth work and sport practices in Europe and beyond: combining higher levels of excellence and attractiveness with increased opportunities for all;
- education, training and youth systems that are better aligned to the needs of and opportunities offered by the labour market, and closer links to business and the community;
- improved provision and assessment of basic and transversal skills, particularly: entrepreneurship, social, civic, intercultural and language competences, critical thinking, digital skills and media literacy;
- increased synergies and links and improved transition between the different sectors of education, training and youth at national level, with improved use of European reference tools for recognition, validation and transparency of competences and qualifications;
- increased use of learning outcomes when describing and defining qualifications, parts of qualifications and curricula, in support to teaching and learning and in assessment;
- increased awareness and openness to social diversity and increased inclusiveness and accessibility of education systems and possibilities
- new and increased inter-regional and transnational cooperation of public authorities in the fields of education, training and youth;
- more strategic and integrated use of ICTs and open educational resources (OER) in education, training and youth systems;
- increased motivation for language learning through innovative teaching methods or better links to practical use of language skills required by the labour market;
- reinforced interaction between practice, research and policy.
- increased level of participation in sport and physical activity as a tool for health and well being
- increased knowledge on how to tackle cross-border threats to the integrity of sport, such as doping, match fixing and violence, as well as all kinds of intolerance and discrimination better support of good governance in sport and dual careers of athletes;
- increased recognition of voluntary activities in sport;
- increased mobility of volunteers, coaches, managers and staff of non-profit sport organisations;
- increased social inclusion and equal opportunities in sport.