У другу неділю листопада щороку відзначають Європейський день винного туризму (European Day of Wine Tourism) заснований у 2009 році. Цей день об’єднує виноробні по всій Європі, які є членами престижної Європейської мережі винних міст (RECEVIN) або інших мереж винного туризму, щоб відкрити свої гостинні двері й поділитися багатою спадщиною і традиціями виноробства.
Винороби запрошують цього дня вирушити у подорож відкриттів, приєднавшись до сотень інших європейських виноградників у святкуванні. Познайомтеся з пристрасними виноробами, які вкладають своє серце і душу в кожну пляшку. Прогуляйтеся мальовничими виноградниками, де кожна виноградинка виплекана сонцем та пристрастю винороба, відвідайте виробничі потужності, доторкніться до ретельного процесу ферментації й надихайтесь тихими, пропахлими дубом кімнатами, де вина дозрівають й старіють до досконалості.
Винний туризм — туризм, який має на меті дегустацію, споживання та купівлю вина безпосередньо на виноробні, оскільки вино – це продукт який «не полюбляє» подорожі. Винний туризм є новою формою туризму, історія якого може варіюватися від регіону до регіону. Але, не дивлячись, на це він стрімко розвивається і набирає популярності серед туристів, причому як серед професіоналів, так і серед любителів.
Особливим мотивом в подорожах до вина виступає той чинник, що вино, як продукт не «полюбляє» подорожувати. Винні напої краще споживати безпосередньо в місцях їх виробництва.
У поняття «винний туризм» включають такі види діяльності: екскурсії виноградниками та виноробними підприємствами; знайомство з технологією виготовлення вина, історією виноробства, традиціями вживання вина; а також відвідування музейних комплексів та виставок з даною тематикою; дегустація напоїв із місцевих сортів винограду на підприємстві; відвідування ресторанів, що пропонує участь у майстер-класах; відвідування винних фестивалів. У деяких виноробнях туристи мають можливість розміститися на ночівлю у невеликому гостьовому будиночку. Багато відвідувачів купують вина, що їм сподобалися, на цьому ж заводі.
У розвитку винного туризму необхідне дотримання наступних фундаментальних принципів: автентичності, атрактивності, комплексності, культури споживання вина. Принцип автентичності полягає в тому, щоб дегустувати вина тільки в місцях їх виробництва, атрактивність – формується привабливістю та санітарно-гігієнічною чистотою виробництва вина, комплексність – забезпечується наданням основних послуг і продуктів (дегустація вина, ознайомлення із виробництвом) і додаткових (купівля вина, участь в майстер-класі з виробництва вина), супутніх (розміщення, харчування, сувенірна продукція, екскурсія по виноградним полям, катання на конях і т.д.).
Україна, як і інші країни світу, має свої традиції виробництва вина, які мають чітко виражену географію. Українці можуть насолодитись винами подорожуючи Закарпаттям, Одещиною, Херсонщиною та Миколаївщиною. Однак, у зв’язку із останніми подіями (війною, змінами клімату, вдосконалення технологій), багато виноробних підприємств з’явилось і в центральних областях України.
Здобувачі освіти спеціальності 242 Туризм і рекреація мають можливість ознайомитися із ресурсами винного туризму під час чисельних навчальних та виробничих практик (звісно за умови віку18+ долучатися до дегустацій), часто обирають винний туризм як обєкт наукових досліджень в курсових і кваліфікаційних роботах. Викладачі кафедри, під час туристичних подорожей до різних регіонів світу, також здійснюють дослідження та вивчають досвід розвитку винного туризму.
![]() |
![]() |
| |
|
| |
|












