26 березня 2025 року відбувся студентський українсько-чорногорський колоквіум «English Renaissance Literature», організований кафедрою англійської філології спільно з факультетом іноземних мов університету «Медітеран» з м. Подгоріца (Чорногорія). Організатори цього навчального заходу вирішили обговорити зі студентами аспекти, що були магістральними для «дорослого» літературного проєкту «International English Literature Project». Тож у фокусі уваги українських доповідачів, яких представляли студенти старших курсів спеціальності Англійська мова і зарубіжна література (англійська), і чорногорських студентів-першокурсників опинилася специфіка англійської літератури доби Відродження, її соціальний і культурний формати і літературні постаті «першого ряду». У аудиторії панувала невимушена атмосфера обміну знаннями і взаємна підтримка, що сприяло тому, аби здобувачі освіти впевнено і переконливо репрезентували свої доповіді, а слухачі поповнилися новою інформацією про визначні персоналії «золотого» віку англійської літератури. Якщо додати до цих характеристик рефлексії, реакції і зацікавленість слухачів, то можна вважати, що мета заходу була досягнута.
Здобувачі освіти групи АНФ-21, які прийшли підтримати передусім спікерку Ірину Друкарь, так описали цей захід: «Колоквіум був насиченим та інформативним, а також логічно вибудуваним. Перший виступ був присвячений королеві Єлизаветі І, яку представили Ніна Радулович разом із Іриною Булатович. Вони розповіли про її вплив на культуру та літературу, Абдел Аламерович познайомив слухачів із особливостями англійського театру, зосередився на лондонських «playhouses», що стало чудовою преамбулою до розмови про драматургію К. Марло, В. Шекспіра і Бена Джонсона. Соціокультурний контекст, структурований чорногорськими студентами, налаштував усіх слухачів на сприйняття предметної літературознавчої інформації.
Вона була значною мірою представлена українськими студентами. Магістрантка групи АЗЛм-24 Тетяна Пахлан поділилася відомостями про трагічну долю і творчі здобутки одного з найвпливовіших попередників Шекспіра Крістофера Марло, здобувачка освіти із групи АНФ-21 Ірина Друкарь запропонувала детальне дослідження сонетів Шекспіра, пояснивши їхню будову, тематику та особливості мовного оформлення. Магістр першого курсу Євген Леміш не лише нагадав слухачам основні життєві віхи і періоди творчості В. Шекспіра, а й провів інтерактивну гру на платформі Kahoot, щоб перевірити знання слухачами шекспірівської теми, – це зробило захід ще більш захопливим. Завершальним спікером була студентка Університету «Медітеран» Теодора Симич, яка представила основні теми драматичної творчості драматурга Бена Джонсона. Варто зазначити, що матеріал цього колоквіуму буде застосований нами під час вивчення теми «Література англійського Відродження». Дякуємо ровесникам із Чорногорії за гарну англійську, начитаність, а організаторам – за таку нетрадиційну, але навдивовижу продуктивну форму зустрічі, яка дозволила «наживо» поспілкуватися на навчальні теми і отримати натхнення для їхнього подальшого вивчення!»
Спікерка Ірина Друкарь поділилася враженнями від виступу: «The conference on English Renaissance Literature was an incredibly valuable experience for me, as I had the honor of speaking and analyzing the concepts of William Shakespeare’s sonnets. It was an incredible pleasure to share my research and discuss it with an audience that showed a sincere interest in the topic. The reports of other speakers impressed with their depth and diversity of approaches to Renaissance literature. I would like to especially mention the interactive session by Eugene Lemish, which allowed me not only to learn something new, but also to have a lot of fun. I am grateful for this experience, as well as for the efforts of all the speakers from both our university and the University “Mediterranean” (Podgorica, Montenegro). It was an event that inspires and motivates me to further research!»
Доцент кафедри англійської філології І. А. Дирда так схарактеризувала колоквіум: «This collaboration with our esteemed colleagues from Montenegro is truly invaluable for both students and educators, as it plays a significant role in enriching our understanding of literature, broadening our knowledge of world and British history, and enhancing language practice. We have the unique opportunity to explore the deep connections between pivotal moments in British history and the remarkable works of English Renaissance literature. Such insights allow us to appreciate the historical and cultural contexts that shaped literary masterpieces, providing a richer and more profound learning experience.
We firmly believe that this ongoing collaboration with our colleagues and their students from Montenegro is an incredible privilege. We are truly grateful for this partnership, which not only enhances our academic pursuits but also reinforces the spirit of cross-cultural learning and collaboration. We look forward to many more inspiring discussions and shared discoveries in the future».
Доцент кафедри англійської філології Л. Д. Федоряка підвела підсумок усієї роботи: «Хотіла би на завершення зробити два висновки – про колоквіум і сам проєкт. Про колоквіум. Ми з чорногорськими колегами планували, щоб на цьому колоквіумі студенти поділилися своїми напрацюваннями і враженнями, демонструючи знання з літератури і комунікативні навички. Таке завдання ми ставили задля проведення подальшої роботи над помилками, під час якої можна би було конкретизувати напрями академічного вдосконалення і визначити шляхи розвитку всіх причетних до предмету розмови. Дуже задоволена відповідями здобувачів освіти нашої спеціальності, їхнім ставленням до серйозної роботи на перетині мови і літератури, прекрасними презентаціями, відгуками; і чорногорськими студентами, у яких нам варто перейняти мовний і літературознавчий досвід подібних виступів. Завдяки цьому колоквіуму, ми розуміємо, куди і як рухатися далі. Висловлюю глибоку вдячність доцентам факультету іноземних мов університету «Медітеран» Олені Ліловій і Тамарі Йовович за підтримку і маю надію, що це лише перший науково-навчальний зум між нашими країнами, навчальними закладами і спеціальностями.
І про проєкт. Закінчився наш літературний марафон… Цей захід, організований кафедрою англійської філології, був задуманий для того, щоб студенти могли заглибитися в англійську літературу через посередництво англійської мови, і навпаки. Такий ракурс виявився надзвичайно продуктивним, тому і став гаслом проєкту. Уже в процесі ми зрозуміли, що активно приєднується і ще один обов’язковий для нашої спеціальності аспект – методичний. Друга, Шекспірівська частина, уможливила розуміння і так званої глобальної мети, що базується на попередніх двох, – популяризація вивчення англійської мови шляхом проведення науково-популярних англомовних розмов на цікаві теми, що мають професійне значення. Намір поєднання і реалізація застосування цих складових (підвищення різнопланових фахових компетентностей під час занурення у широке освітнє середовище) виконали свою високу місію: iз просто «охочих послухати англомовні лекції» слухачі ще восени перетворилися на спільноту вже більш зацікавлених і компетентних викладачів і студентів. Результати цього проєкту зараз постають вагомим доказом ефективності впровадження такої форми академічного спілкування, а також є стимулом до організації подібних зустрічей у майбутньому.
За останні півроку ми поступово ставали все більш підготовленими до лекцій, почали усвідомлювати їхню специфіку, а тому і чекали кожної наступної зустрічі. Не помилюсь, думаю, коли назву усіх нас словом TEAM, в якій об’єдналися професіонали-лектори і практики з Великої Британії, Чорногорії, Уельсу, Болгарії, Італії, України, слухачі-викладачі з Полтави і Сум, студенти різних спеціальностей КДПУ і інших вітчизняних навчальних закладів. У такій тісній взаємодії нам вдалося якісно організувати і провести проєкт. Щиро вдячна своїм колегам із кафедри англійської філології, без постійної підтримки і допомоги яких такий довготривалий задум навряд чи б утілився в життя! Не можу не згадати і про наших здобувачів освіти, без дописів яких медійне висвітлення цього заходу не було би таким яскравим і детальним! Тож to be continued…».