Навчальна екскурсія до балки Північної Червоної: природна перлина Криворіжжя очима майбутніх фахівців
У межах проходження навчальної практики «Загальнобіологічна» здобувачі вищої освіти груп БП_24, БХ_24 та ЕКО_24 здійснили навчальну екскурсію до одного з унікальних природних об’єктів Криворізького регіону — балки Північної Червоної під керівництвом асистента кафедри Ахматової Н. О.
Балка Північна Червона — це справжня природно-техногенна перлина Криворіжжя, відома своїм багатим біорізноманіттям, унікальними геологічними виходами та історичними слідами людської діяльності. Саме тут, серед мальовничих схилів і старовинних залізничних опор, здобувачі мали змогу ознайомитися з природними ландшафтами степової зони, побачити рідкісні та червонокнижні види флори і фауни.
Під час екскурсії студенти дізналися про історію виникнення балки, яка, за легендою, утворилася у кратері після падіння метеориту близько 360–400 млн років тому. Ознайомилися з особливостями геологічної будови місцевості, побачили відслонення докембрійських порід, кварцитові скелі та залишки старих кар’єрів.
![]() |
![]() |
![]() |
Особливе захоплення у майбутніх біологів та екологів викликала розповідь про рослинний та тваринний світ заказника. Серед різнотрав’я, яке влітку переливається всіма барвами, можна зустріти рідкісні види цінних рослин.
Під час екскурсії студенти мали змогу провести ботанічні та зоологічні спостереження, вивчати природні екосистеми степу, побачити виходи залізистих кварцитів та поспостерігати за природою балки.
Такі виїзні заняття не тільки поглиблюють знання, отримані на аудиторних заняттях, а й формують екологічне мислення, вчать бережно ставитися до природного багатства рідного краю.
![]() |
![]() |
![]() |
Балка Північна Червона — це місце, де природа і людина зустрічаються віч-на-віч, а кожен відвідувач може стати її захисником. Місце сили, автентичність, легенди, містична атмосфера — це вона, Балка Північна Червона.
![]() |
![]() |
![]() |
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 152
Набирає обертів виробнича практика у студентів групи ЕКО-22 на базі Криворізького ботанічного саду НАН України у відділі Інтродукції та акліматизації рослин. Студенти закріплюють отримані теоретичні знання, вдосконалюють практичні навички та опановують нові напрямки перспективних досліджень.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 167
До 90-річчя від дня народження Володимира Івановича Шанди бібліотека Криворізького державного педагогічного університету підготувала та видала біобібліографічний покажчик «Володимир Іванович Шанда – український учений-ботанік та еколог». Видання присвячене 90-річному ювілею кандидата біологічних наук, професора кафедри ботаніки та екології, члена-кореспондента Української екологічної академії наук.
У покажчику, що вийшов у серії «Пам’яті професорів Криворізького педагогічного» (вип. 10), вміщено відомості про життєвий і науковий шлях Володимира Івановича, бібліографію його наукових і навчально-методичних праць, публікацій про нього та його вклад у розвиток ботанічної науки, екологічної освіти та природоохоронної справи на Придніпров’ї.
96 сторінок пам'яті, вдячності та наукової спадщини, що залишила глибокий слід у серцях студентів, колег і науковців кількох поколінь. Посилання на електронну версію покажчика доступне за адресою: Переглянути покажчик
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 280
20.05.2025 відбувся захист курсових робіт з Методики навчання біології серед студентів спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров'я людини). Захист став своєрідним підсумком наполегливої праці, самостійного пошуку, експериментування й педагогічного зростання кожного здобувача освіти. Курсова робота — не просто теоретична праця, а методичне дослідження, яке демонструє здатність студентів: аналізувати навчальні програми та сучасні підходи до викладання; створювати власні розробки уроків, дидактичні матеріали, диференційовані завдання; впроваджувати елементи STEM-освіти, дослідницького та проєктного навчання; проводити апробацію фрагментів уроків під час педагогічної практики.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
У роботах висвітлювались актуальні теми: використання інтерактивних технологій у навчанні біології; розвиток екологічної свідомості учнів на уроках; формування дослідницьких умінь засобами лабораторних і практичних робіт; методика викладання біології у 7 - 9, 11 класах. Студенти успішно презентували власні педагогічні знахідки, авторські дидактичні ігри, адаптовані завдання для учнів з різними освітніми потребами, продемонстрували глибоке розуміння принципів Нової української школи та компетентнісного навчання.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Захист курсової — це перші кроки до педагогічної майстерності, це сміливість мріяти про сучасну школу й готовність змінювати її вже сьогодні. Щиро дякуємо викладачам, керівникам курсових робіт і студентам за натхнення, креатив і любов до біології та педагогіки!
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 288
14.05.2025 у рамках Тижня науки для здобувачів освіти 7–9 класів Криворізького ліцею № 113 відбулася експериментальна онлайн-лабораторія «Хімія навколо нас: кольоровий світ реакцій». Ахматова Н. О., асистент кафедри біології та екології мала приємність провести цей захід для юних дослідників та познайомити їх із магією хімічних перетворень у повсякденному житті.
![]() |
Разом ми занурились у захопливу тему синтетичних і природних індикаторів та їхніх «родичів» — антоціанів. Використовуючи сік червонокачанної капусти як натуральний індикатор, учні власноруч спостерігали, як під дією різних речовин змінюється колір розчину: від рожевого в кислому середовищі до зеленого в лужному. Це не лише цікаво, але й наочно продемонструвало принцип дії кислотно-лужних індикаторів, який ми щодня можемо помічати у звичних продуктах та рослинах. Під час заходу ми активно використовували дидактичні онлайн-ресурси, що допомогли наочно продемонструвати хімічні процеси та полегшити сприйняття нового матеріалу. За допомогою інтерактивних презентацій, відеофрагментів експериментів, платформи Mentimeter та віртуальних лабораторій учні змогли спостерігати, як працюють природні індикатори — антоціани.
Особливу увагу ми приділили досліду з використанням соку червонокачанної капусти як натурального індикатора. Школярі власноруч спостерігали, як під дією лимонного соку розчин набуває рожевого відтінку, а в розчині харчової соди стає зеленим. Такий досвід не лише зацікавив учнів, а й наочно показав, як хімія працює у нашому побуті.
Разом ми обговорили, де ще можна зустріти антоціани у повсякденному житті, які продукти та рослини мають подібні властивості та як ці природні сполуки можуть стати в нагоді у побуті й медицині.
Приємно відзначити активність та допитливість учнів. Вони ставили багато запитань, ділилися власними спостереженнями та охоче обговорювали, де ще в побуті можна зустріти антоціани та які корисні властивості вони мають.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Щиро дякую всім учасникам за участь та позитивні емоції! Рада, що вдалося подарувати дітям цікаву наукову мандрівку у світ хімії і біології. Чекаю на наші наступні зустрічі, аби продовжити відкривати захопливий світ природничих наук разом!
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 350
На кафедрі біології та екології відбулися захисти курсових робіт студентів ІІ та ІІІ курсів спеціальності 101 Екологія. Захист проходив у дистанційному форматі на платформі ZOOM, що дозволило зберегти активний навчальний процес та забезпечити якісний науковий супровід робіт.
Студенти представили результати власних досліджень, що охоплювали актуальні теми з дисциплін «Ландшафтна екологія» та «Моніторинг довкілля». Під час захисту кожен учасник коротко презентував свою роботу, акцентував увагу на основних висновках та практичному значенні проведених досліджень.
Комісія у складі Євтушенка Е. О., Альохіної Т. О. та Ахматової Н. О. відзначила достатній рівень підготовки студентів, актуальність обраних тем та вміння обґрунтовувати отримані результати. Захист курсових робіт є важливим етапом у підготовці фахівців-екологів, оскільки формує вміння аналізувати екологічні процеси, працювати з даними моніторингових досліджень і знаходити рішення актуальних проблем довкілля.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Щиро вітаємо студентів із вдалим захистом курсових проєктів та бажаємо подальших наукових успіхів!
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 344
8 травня — День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні — це важлива дата, яка нагадує про жахіття війни, величезні людські втрати та відвагу мільйонів, які боролися проти нацистського режиму. У цей день ми вшановуємо пам’ять загиблих і висловлюємо подяку ветеранам, котрі зробили внесок у звільнення світу від тоталітарної загрози.
З метою глибшого розуміння значення цієї події, Український інститут національної пам’яті підготував інформаційні матеріали та презентації, які допомагають осмислити вплив Другої світової війни на історію України та світу, а також акцентують увагу на важливості збереження миру і подолання наслідків нацизму.
У рамках вшанування цієї дати, кураторка першого курсу груп БП, БХ, ЕКО-24 Приступа Яна Вячеславівна провела виховний захід, присвячений пам’яті жертв війни та героїв, що боролися за свободу і людську гідність. Під час зустрічі студенти переглянули презентаційні матеріали, обговорили ключові уроки війни, вшанували пам’ять загиблих та героїзм борців із нацизмом.
Пам’ять про Другу світову війну є надзвичайно важливою для сучасного суспільства. Вона сприяє формуванню історичної свідомості молодого покоління, виховує повагу до миру, свободи та відповідальності за майбутнє. Усвідомлення подій минулого — це крок до зміцнення патріотизму, громадянської позиції та єдності українського народу.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 302
Запрошуємо до участі у Всеукраїнській науково-практичній конференції «ПРОБЛЕМИ ФУНДАМЕНТАЛЬНОЇ, ПРИКЛАДНОЇ ЕКОЛОГІЇ ТА ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ», присвяченій 90-річчю від дня народження В.І. Шанди - к.б.н., професора кафедри ботаніки та екології Криворізького державного педагогічного університету.
За всіма питаннями просимо звертатись на електронну адресу кафедри біології та екології КДПУ k_biology@kdpu.edu.ua або за телефоном (098)241-40-94 – в.о. зав. кафедри Євтушенко Едуард Олексійович.
Покликання на інформаційний лист
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 600
У квітні стартувала ландшафтно-екологічна практика, яка є важливою складовою професійної підготовки майбутніх екологів. Цьогоріч вона розпочалась із захопливих польових досліджень, під час яких студенти не лише закріпили теоретичні знання, а й відчули себе справжніми дослідниками природного середовища.
Польовий етап практики дозволяє:
- сформувати системне уявлення про взаємозв’язки між природними компонентами ландшафтів,
- навчитися методам опису біотопів, геоморфологічних форм і рослинного покриву,
- проводити первинну оцінку екологічного стану території,
- працювати з топографічними картами, GPS, журналами спостережень та зразками ґрунтів, води, рослинності.
Перші дні практики були присвячені дослідженню прибережно-лісових і лучно-степових ландшафтів. Учасники вчилися описувати структуру екосистем, спостерігати за сезонною динамікою біорізноманіття, виявляти ознаки антропогенного впливу на довкілля.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Важливо, що під час практики екологи вчаться не лише вимірювати, спостерігати й аналізувати, а й:
- формувати командну взаємодію,
- приймати рішення в нестандартних ситуаціях,
- дотримуватись етичних норм поводження в природному середовищі.
Таке занурення у польову діяльність дозволяє відчути себе частиною великого процесу — збереження природи через знання, дослідження та дії.
Попереду — аналіз зібраного матеріалу, підготовка ландшафтно-екологічних карт, формування звітів та участь у презентаціях польових досліджень.
Практика триває — а разом із нею триває шлях до глибшого розуміння природи та своєї ролі в її збереженні.
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 461
Відзначили Міжнародний день екологічних знань дослідженням Петрівського відвалу. Рослини квітнуть незважаючи на екстремальні екологічні умови.
Щорічно 15 квітня світова спільнота відзначає Міжнародний день екологічних знань – International Environmental Awareness Day. Його мета – поширення екологічних знань планетою.
В цей день фахівці-екологи та всі, небайдужі до екологічного стану нашої планети, інформують громадськість про те, що відбувається у галузі екологічної безпеки як у межах конкретної країни, так і загалом у світі.
У цей день також оприлюднюють важливі статистичні дані щодо сучасного стану навколишнього середовища, які спонукають до активних дій для розв’язання важливих екологічних проблем.
Міжнародний день екологічних знань було запроваджено у 1992 році під час Конференції ООН у Ріо-де-Жанейро (Бразиляї). Розглядалися найважливіші проблеми навколишнього середовища, а найбільша увага учасників була зосереджена на екологічній освіті та просвіті громадян.
У цей день у різних закладах освіти відбуваються тематичні акції та заходи, мета яких – інформувати учнів, студентів та інших людей про стан довкілля, регіональні та глобальні екологічні проблеми та шляхи їх подолання. Зазвичай цього дня мешканці населених пунктів збираються разом, щоб прибрати у місцевому парку, лісопосадці, на березі ріки, озера тощо. Окрім масових толок, організовуються акції озеленення.
Організатори та учасники акцій своїми діями нагадують, що для збереження природних екосистем важливо дбати про стан довкілля щодня.
Бережімо красу рідної природи!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Автор: Кафедра біології та екології
- Перегляди: 459