Чому ми нині говоримо про актуальні питання україністики в контексті європейської та світової писемності та культури? Відомо, що десятиліттями вороги української нації прагнули переписати історію. Починаючи від повномасштабного лютневого вторгнення 24.02.2022, у режимі 24 / 7 агресор спотворює правду й перевидає підручники не лише з історії, а й словесності на окупованих українських територіях. А відтак наукові розвідки мовно-літературної царини, у яких засвідчено вагу національної мови, літературні традиції та культурну площину нашого життя, набувають особливої актуальності в наш буремний час.
14 травня 2025 року на факультеті української філології відбулися ВСЕУКРАЇНСЬКІ НАУКОВІ ЧИТАННЯ МОЛОДИХ ДОСЛІДНИКІВ. Така цікава й небуденна наукова подія зібрала у спільному академічному просторі здобувачів освіти з різних куточків України. Свої наукові здобутки репрезентували молоді дослідники, які представляти такі заклади вищої освіти, а саме: Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, Національний університет біоресурсів і природокористування України (м. Київ), Український католицький університет (м. Львів), Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Хмельницький національний університет і Криворізький державний педагогічний університет, а також заклади загальної середньої освіти: КЗО «Криворізький ліцей «КОЛIЯ» Дніпропетровської обласної ради, Криворізький Центрально-Міський ліцей Криворізької міської ради, Криворізький природничо-науковий ліцей Криворізької міської ради.
Модератор заходу – відповідальна за науково-дослідницьку роботу студентів факультету української філології, кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови Наталя Миколаївна Шарманова.
Наукові читання – це добра нагода для осмислення духовного заповіту видатних слов’янських просвітителів, рівноапостольних св. Кирила та Мефодія, які, не забуваймо, послужили становленню культури українців у часи Русі-України і продемонстрували сучасникам і прийдешнім поколінням, що лише невтомна просвітницька праця, освячена ідеєю отримання нових знань і християнською любов’ю до освіти, науки, дає щедрі плоди, здатні служити людям упродовж тисячоліть. Саме тому наші традиційні зустрічі як та вшанування спадщини святих Кирила і Мефодія допомагають розбудувати українську словесність і установити справедливу історичну істину, якби не намагався спотворити її ворог, і відповісти на ідеологічно-культурні виклики ХХІ століття.
До учасників заходу зі словами привітання звернулася декан факультету української філології Криворізького державного педагогічного університету, кандидат філологічних наук, доцент Наталія Євгенівна Коломієць, яка подякувала всім присутнім за науковий поступ, указала на важливість подібних заходів для здобувачів освіти в такий складний для країни час.
Привітала молодих дослідників завідувач кафедри української мови Криворізького державного педагогічного університету, доктор педагогічних наук, професор Тетяна Михайлівна Мішеніна, висловивши глибоку повагу до колег закладів вищої освіти, колег, які долучилися до спільного наукового пошуку. Тетяна Мішеніна зазначила, що здобувачі освіти відкривають нині безобрійні дискурси слова, усі свої зусилля спрямовують у пізнання стихії Слова, уконтекстовують в суспільне буття як сфери світоглядного осмислення духовну високість через власний здобуток.
З вітальним словом до молодих дослідників філологічної царини звернулися присутні на заході представники вишу-партнера.
Теплі слова подяки й підтримки прозвучали від декана гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету к. пед. н., доц. Нелі Володимирівни Подлевської, яка високо оцінила рівень проведення Всеукраїнських наукових читань і побажала успіхів усім учасникам.
З натхненними словами про наукові досягнення студентів та віру в Перемогу України привітав учасників зібрання професор кафедри української філології Хмельницького національного університету, доктор філологічних наук, професор Михайло Миколайович Торчинський.
Подякували за можливість узяти участь у Всеукраїнських наукових читаннях, відзначивши, що це не перші такі наукові зустрічі, доцент кафедри української мови та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, к. філол. н., доцент Олена Володимирівна Дуденко, к. філол. н., доц., доцент Українського католицького університету Оксана Сергіївна Таран.
Активна участь студентів у наукових читаннях стала платформою для обміну ідеями та результатами досліджень, оскільки кожен виступ вирізнявся оригінальністю й актуальністю представлених доповідей.
1. Комп’ютерний контент-аналіз вияву сексизму в мемах
Поломяна Юлія – студентка IІІ курсу гуманітарного факультету Українського католицького університету (наук. керівник: к. філол. н., доцент Українського католицького університету Оксана Сергіївна Таран).
2. Інфінітив-додаток: відмежовуємо від присудка (на матеріалі роману Наталії Гурницької «Мелодія кави у тональності кардамону»)
Прижбило Юлія – студентка IІІ курсу факультету філології та журналістики Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (наук. керівник: к. філол. н., доцент, доцент кафедри української мови та методики її навчання Олена Володимирівна Дуденко).
3. Переклад дубляжу в цифрову епоху: виклики для професії перекладача
Храпак Анастасія – студентка IІІ курсу гуманітарно-педагогічного факультету Хмельницького національного університету (наук. керівник: викладач кафедри слов’янської філології Зоряна Ігорівна Шаховал).
4. Художня інтерпретація сучасних реалій війни в романах Світлани Талан «Ракурс», «Повернутися дощем», «Оголений нерв»
Бондар Катерина – магістрантка І курсу факультету української філології Криворізького державного педагогічного університету (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української та зарубіжної літератур Світлана Степанівна Журба).
5. Особливості перекладу термінів медичної термінології (на матеріалі серіалу “The Good Doctor”)
Томків Вікторія – студентка ІІІ курсу факультету психології та соціального захисту Львівського державного університету безпеки життєдіяльності (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри іноземних мов та перекладознавства Олександра Святославівна Пальчевська).
6. Особливості перекладу дискурсу тактичної медицини на матеріалі Tactical Combat Casualty Care Handbook та Підручника тактичної бойової допомоги потерпілим
Навроцька Єлизавета – студентка ІІІ курсу факультету психології та соціального захисту Львівського державного університету безпеки життєдіяльності (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри іноземних мов та перекладознавства Олександра Святославівна Пальчевська).
7. Особливості ольфакторних образів у романі Орести Осійчук «Абрикосова книгарня»
Алейникова Анастасія – учениця 11 класу Криворізького Центрально-Міського ліцею (наук. керівник: Олена Миколаївна Ходакова).
8. Сенсорна лексика в концептосфері роману «Кава з кардамоном» Йоанни Ягелло
Михайленко Поліна – учениця 11 класу КЗО «Криворізький ліцей «КОЛIЯ» Дніпропетровської обласної ради» (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови Наталя Миколаївна Шарманова)
9. Особливості перекладу технічних термінів в інструкції TESLA Model 3 (2020)
Цекот Вікторія – студентка ІІІ курсу факультету психології та соціального захисту Львівського державного університету безпеки життєдіяльності (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри іноземних мов та перекладознавства Олександра Святославівна Пальчевська).
10. Архетипи у мовотворчості Ліни Костенко
Антоненко Єлизавета – студентка IІ курсу факультету української філології Криворізького державного педагогічного університету (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови Наталя Миколаївна Шарманова).
11. Особливості перекладу текстів на релігійну тематику
Гатала Оксана – студентка ІІІ курсу факультету психології та соціального захисту Львівського державного університету безпеки життєдіяльності (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри іноземних мов та перекладознавства Олександра Святославівна Пальчевська).
12. ДУША і СЕРЦЕ в польській пареміології
Марченко Анна – учениця 10 класу КЗО «Криворізький ліцей «КОЛIЯ» Дніпропетровської обласної ради» (наук. керівник: наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови Наталя Миколаївна Шарманова).
13. Лінгвістичні засади навчання лексикології та фразеології
Євтушенко Світлана Валентинівна – магістрантка І курсу факультету української філології Криворізького державного педагогічного університету (наук. керівник: доктор педагогічних наук, професор Зінаїда Павлівна Бакум).
14. Фразеологічний словник родини
Мариненко Анастасія – студентка І курсу факультету української філології Криворізького державного педагогічного університету (наук. керівник: наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови Наталя Миколаївна Шарманова).
15. Лист як композиційний принцип організації текстової структури роману Катерини Бабкіної «Мам, пам’ятаєш?»
Ахмедова Вікторія – студентка IІ курсу факультету української філології Криворізького державного педагогічного університету (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української та зарубіжної літератур Світлана Степанівна Журба).
16. Львів як лінгвокультурний текст: поліфонія минулого й сьогодення
Андрейціва Ангеліна – учениця 10 класу Комунального закладу освіти «Криворізький ліцей «КОЛIЯ» Дніпропетровської обласної ради» (наук. керівник: наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови Наталя Миколаївна Шарманова).
17. Вираження естетичних позицій постмодернізму в поетичних збірках Сергія Жадана «Балади про війну та відбудову» та «Динамо Харків»
Антоненко Юлія – магістрантка І курсу Криворізького державного педагогічного університету (наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української та зарубіжної літератур Інна Миколаївна Онікієнко).
18. Пейоративи в сучасному медіапросторі
Лисицина Софія – студентка ІІІ курсу факультету української філології Криворізького державного педагогічного університету (наук. керівник: наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови Наталя Миколаївна Шарманова).
19. Застосування цифрових технологій і маніпулятивних інструментів медіа в сучасному трилері
Прокопенко Олександра – студентка IV курсу факультету української філології Криворізького державного педагогічного університету (наук. керівник: наук. керівник: к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови Наталя Миколаївна Шарманова).
Учасники мали змогу багатоаспектно обговорити мовознавчі проблеми, пов’язані з дискурсивним, лінгвокультурологійним, комунікативно-прагматичним потенціалом українознавчих студій, які мають потужний європейський і світовий вектор, та про інші філологічні питання, що інтерпретують українське слово в контексті сучасного світового мовознавства, літературознавства й перекладознаавства.
Дякуємо учасникам Всеукраїнських читань за активну участь та ґрунтовні доповіді, а їхнім науковим керівникам – за просвітницьку та ідейно-наукову роботу.
Бажаємо всім молодим дослідникам широкої наукової ходи! Надихаймося українським Словом, літературою та культурою українців. Недарма в ліричних текстах Ліни Костенко теж вбачається нелегка, але цікава дослідницька праця здобувачів освіти:
Вже зірочки на чорнім оксамиті
Чумацьким Шляхом розсипають сіль.