28 лютого 2025 року відбулася гостьова лекція на тему «Elements of Postmodernism in American Fiction», яку в рамках співпраці кафедри англійської філології КДПУ з чорногорським Університетом «Медітеран» провела доцентка факультету іноземних мов Тамара Йововіч.
Під час лекції спікерка розповіла про основні риси постмодернізму в американській літературі, його історичні передумови та вплив суспільних подій на творчість письменників другої половини ХХ століття. Обговорювалися ключові художні прийоми, зокрема, фрагментарність, гетерогенність наративного потоку, поєднання жанрів та авторська гра з реальністю. У обговоренні прийняли участь викладачі і здобувачі освіти, питання яких дозволили лекторці висвітлити ті аспекти, про які вона не згадала в лекції: інтертекстуальність, стосунки між модерном і постмодерном у розрізі структури тексту, світове майбутнє постмодерну, жіноча проза і її кореляція з постмодерном, особисті літературні смаки спікерки та ін.
Змістове наповнення відгуків здобувачів освіти свідчить про їхню зацікавленість матеріалом лекції.
Єлизавета Степанова, АЗЛ-22: «Лекція була інформативною та добре структурованою, що дозволило зрозуміти основні риси постмодернізму в американській літературі. Сподобалося, як спікерка пов’язала літературні тенденції з історичними подіями, пояснюючи їхній взаємний вплив. Окремо зацікавили техніки, які використовували письменники для руйнування традиційних оповідних структур. Захід залишив багато матеріалу для роздумів і подальшого аналізу».
Вікторія Малишенко, АЗЛ-22: «Гостьова лекція Тамари Йововіч «Elements of Postmodernism in American Fiction» була змістовною та інформативною. Лекторка ґрунтовно пояснила ключові риси постмодернізму та їх втілення в американській літературі, наводячи цікаві приклади. Особливо вразив аналіз інтертекстуальності та гри з реальністю, а також використання параної в постмодернізмі, яке вона продемонструвала на прикладі трейлера Inherent Vice. Дякуємо за цікаву та пізнавальну лекцію!»
Софія Умнікова, АЗЛ-22: «Лекція «Elements of postmodernism in American fiction» стала справжнім відкриттям для мене. Пані Йововіч продемонструвала глибоке розуміння американської постмодерністської літератури, вміло розкриваючи її ключові елементи. Особливо цінним було те, як лекторка поєднала теоретичні аспекти постмодернізму з конкретними прикладами з творів відомих американських авторів. Це допомогло мені краще зрозуміти, як постмодерністські ідеї втілюються в художній практиці. Лекція була структурована чітко та логічно, що значно полегшило сприйняття складного матеріалу. Пані Йововіч також вдало використовувала візуальні матеріали, які доповнювали її розповідь. Я вважаю, що ця лекція буде корисною не лише для студентів-філологів, але й для всіх, хто цікавиться сучасною літературою та культурою».
Валерія Литвин, АЗЛ-22: «Лекція про постмодерністську американську літературу виявилася для мене справжнім відкриттям. Лекторка не лише ґрунтовно розкрила ключові аспекти цього складного напряму, але й зробила це в захопливій та доступній формі. Особливо цінним було те, що вона не обмежилася сухим теоретичним матеріалом, а проілюструвала свої слова уривком відео для більш чіткого розуміння. Аналіз таких явищ, як інтертекстуальність, деконструкція, фрагментарність та іронія, дозволив мені глибше зрозуміти специфіку постмодерністського світогляду. Лекція також допомогла мені усвідомити, як цей напрям відображає складність та неоднозначність сучасного світу».
Студенти першого курсу надіслали англомовні відгуки.
Вікторія Заярна, АЗЛ-24: «Today, I’ve got an opportunity to visit the online conference on the topic “Postmodernism in American Fiction”. It was a real discovery for me. The foreign speaker wonderfully revealed the topic, talking in detail about the periodization and features of postmodernism. I especially remembered the story about paranoia, which allowed me to take a new look at many works.
It was valuable that the speaker not only shared theoretical knowledge, but also her own thoughts and experience. This made the meeting more involving and interesting. To my mind such conferences are extremely useful for students, because they broaden their horizons and provide an opportunity to deepen their knowledge of literature».
Котлярова Марія, АЗЛ-24: «Today we had the opportunity to listen to a lecture by an extremely intelligent and talented lecturer from a foreign university on the topic «Elements of Postmodernism in American Fiction». I was immediately interested in this topic, it seemed very fascinating to me. In her lecture, the narrator told us about the definition of postmodernism, its historical context and key events, cultural relativism and pluralism in this direction, and much more. The narrator also prepared a very interesting and informative presentation and video. I was completely delighted and very grateful to her for this report».
Лекція Т. Йововіч надихнула Шкіндер Анастасію, студентку групи АЗЛ-24, до написання есе: Під час лекції, яку провела доцента Тамара Йововіч, ми детально розглянули тему постмодернізму на прикладах творів 60-80 років ХХ століття. Лекторка нагосила, що на формування творів цього періоду величезний вплив мав історичний контекст. Якщо детальніше, то на початку 60-х років розв’язалася Холодна Війна між США та СРСР. Люди щоранку прокидалися з почуттям страху та запитанням: «А чи завтра настане?». Ці фактори не могли не позначитися на тому, що писали постмодерністи.
Вищезгадані теми пронизують творчість Томаса Пінчона. Навіть коли конфлікт між наддержавами добіг кінця, страх та параноя залишилися в його творах. Доказом цього є гнітюча атмосфера його «Вродженої вади» (2009 р.). Найбільше мене вразило те, наскільки постмодерністські твори відрізняються за структурою від творчого доробку авторів минулих поколінь. «Жінка французького лейтенанта» Джона Фаулза є яскравим прикладом цього. Спочатку може здатися, що в творі немає нічого особливого. Але чим далі ви будете читати, тим більше помічатимете деталей. Так, автор може особисто звернутися до читача не використовуючи для цього якихось додаткових мовних сигналів. А наприкінці твору вас чекає три кінцівки, і яка з них істинна –обирати лише вам. Твори постмодерну заплутані і складні, але без цього вони б не були унікальними…
Організатор цієї лекції, доцент кафедри англійської філології Л.Д. Федоряка, поділилась і своїм враженням: «У цій академічній події поєднались дві напрочуд важливі і цінні для нашої кафедри перспективи: доповідь про специфіку американської літератури, яку прочитала колега із чорногорського університету. Про постмодернізм нелегко говорити будь-якою мовою, але англомовна репрезентація пані Тамари відбувалася у доступній формі, завдяки якій слухачі (навіть ті, які раніше не були прихильниками цього літературного напряму і не читали романів Т. Пінчона, В. Берроуза та Дж. Керуака) звернули увагу і на постмодерн, і на його знакові персоналії. Теоретична база, візуальний супровід, екземпліцитний комплекс, манера викладення матеріалу, прагнення лекторки донести складну тему до широкого студентського загалу, – всі ці характеристики сприяли тому, аби викликати у слухачів зацікавленість і стимулювати їх до подальшого читання і дослідження постмодерну. Лекція про американську постмодерністську літературу заклала фундамент, на якому студенти спеціальності Мова і зарубіжна література (англійська) зможуть вибудовувати майбутні розвідки у контексті основного освітнього компонента (зокрема, написання тез до конференцій і курсових та магістерських робіт із американської літератури). Спілкування з пані Тамарою нагадувало якісний постмодерністський твір, у якому стираються кордони між автором і читачем, а також чітко структуровану наукову екскурсію до постмодернової Америки, проведену кваліфікованим гідом. Дуже ціную підтримку колег із Університету «Медітеран» – декана факультету іноземних мов, доцентки Олени Лілової та замісника декана, доцентки Тамари Йововіч. Сподіваюся, що ми будемо й надалі розвивати нашу співпрацю в різних академічних напрямках».
Щиро дякуємо пані Тамарі Йововіч за ґрунтовну розмову і бажаємо їй нових наукових здобутків на фронті постмодерну!