Кафедра української мови
Факультет Української філології

       Триво́жність — індивідуальна властивість особи, що проявляється схильністю до надмірного хвилювання, стану тривоги в ситуаціях, які загрожують, на думку цієї особи, неприємностями, невдачами, фрустрацією.

       Оособистісна тривожність – це  стійка характеристика особистості, що проявляється у вигляді  тенденції до переживання нейтральної ситуації, як загрозливої, навіть якщо вона такою об'єктивно не являється. Певний рівень тривожності властивий усім людям та є необхідним для оптимального пристосування до умов дійсності;  допомагає передбачити небезпечні ситуації і уникнути їх. Проте, якщо тривожність  має хронічний характер, не пов’язана з актуальною ситуацією, то говорять про наявність особистісної тривожності, як стійкого психічного утворення, яке може суттєво погіршити як фізичне, так і психічне  здоров´я. Надмірна  тривожність   однозначно негативно впливає на людину, заважає їй спокійно працювати, розвиватися, насолоджуватись життям.

tryvozhnist-yak-pozbutysya.jpg.webp

        Особистість із високим рівнем тривожності схильна сприймати довкілля як таке, що містить у собі загрозу та небезпеку;  характеризується сильною і постійною психоемоційною напругою; хвилюванням та душевним  дискомфортом; підвищеною вразливістю до стресових ситуацій;  загостреним  почуття провини і недооцінюванням себе. Така людина постійно перебуває у сумному та розгубленому стані, завжди має важкі  передчуття.

        Особистісну тривожність пов'язують із соціальними,  психологічними  та психофізіологічними чинниками. Соціальні чинники  – це соціальні проблеми особистості, пов’язані з порушеннями у спілкуванні;  конфліктне середовище; тривала зовнішня стресова ситуація. На психологічному рівні особистісна тривожність пов’язана з емоційним виснаженням;  низькою самооцінкою; проблемами самоуправління і т.д. Неможливість керувати собою породжує відчуття безсилля і безнадії, знижуючи ще більше життєвий тонус та культивує пасивність і песимізм. Відтак руйнується впевненість у собі, рішучість у діях і вчинках, наполегливість у досягненні мети. Людина заздалегідь налаштовує себе на поразку і хвилюється з цього приводу. Психологічні чинники тривоги можуть бути викликані внутрішнім конфліктом, неадекватним рівнем домагань; недостатнім обґрунтуванням мети; передчуттям об’єктивних труднощів; неузгодженістю мотивів і засобів діяльності;  необхідністю робити важливий вибір і т.д

        Як засвідчують результати опитування високий рівень тривожності виявлено у 20% респондентів, 45% студентів вважають себе помірно тривожними, і низько тривожними - 35% опитаних. Завжди щасливими себе сприймають 13, 5%, майже ніколи, також,  13,5%; середній рівень відчуття щастя переживають 73%. В стані постійного хвилювання знаходяться 21%, інколи –53%,  дуже рідко – 26%. Очікувані труднощі дуже і завжди непокоять 24% опитаних, взагалі непокоять 18%, турбують в залежності від ситуації – 58% респондентів. Завжди почувають себе у безпеці 24%, майже ніколи  14%, рідко – 30%, часто – 32%.

 

yak-podolaty-tryvozhnist.jpg.webp

        Зниження рівня тривожності у студентів – важливий фактор їх повноцінного особистісного зростання та успішного навчання в закладі вищої освіти. У зв’язку із цим актуальним постає питання відповідної виховної та консультаційно – корекційної роботи, спрямованої на зниження показників тривожності у цій соціально – віковій групі.

        В психологічному контексті депресію зазвичай розглядають як афективний стан, який характеризується негативним емоційним фоном, змінами мотиваційної сфери, когнітивних уявлень і загальною пасивністю поведінки. У стані депресії спостерігаються важкі, болісні переживання і емоції – пригніченість, туга, відчай. Потяги, вольова активність різко понижені. З’являються нав’язливі думки про власну невідповідність соціальним вимогам і стандартам.  Відчуття провини за події минулого і відчуття безпорадності перед життєвими труднощами поєднуються з відчуттям безперспективності існування. Суттєво знижується самооцінка, спостерігається розбіжність між реальним та ідеальним «Я», відбувається тотальне знецінювання власної особистості. Зміненим виявляється сприйняття часу, який тягнеться болісно довго. Для поведінки в стані депресії характерні сповільненість, безініціативність, швидка стомлюваність; все це призводить до різкого падіння продуктивності діяльності. Типовими емоційними проявами депресії зазвичай виступають туга, пригнічений настрій, розпач, страждання, дратівливість, тривога, втрата інтересу, в разі тяжкої депресії – суїцидальні думки. На поведінковому рівні спостерігається   уникнення спілкування,  схильність до самотності, апатія. 

tryvozhnist-symptomy-naslidky-ta-yak-poboroty.jpg.webp

        Депресивні прояви паралізують життєву активність, знижують адаптаційні можливості,  збіднюють психологічний потенціал особистості, що негативно впливає на психологічне здоров'я особистості.

        В рамках тижня психологічного здоров'я було проведене опитування студентів на виявлення схильності до депресії. За результатами опитування було встановлено, що лише 5 % опитаних виявляє ознаки вираженої депресії (середньої тяжкості); 31 % - легка депресія (субдепресія); 64 % - відсутність депресивних симптомів. Важкої депресії не виявлено. Нестерпний сум та тугу відчувають 5%; дуже хвилюються за майбутнє – 4,5%, тотальна незадоволеність життям - 10%, сильне почуття провини – 16%, негативне само відношення – 12%, суїцидальні думки – 5%, втрата інтересу – 12%; занепокоєння станом здоров'я – 6%. Результати опитування обумовлюють  необхідність корекції депресивних станів на ранніх стадіях для запобігання негативних наслідків в подальшому, а також для збереження та підтримки психологічного здоров’я людини.

_M-_878861.0780674593.webp

     Кілька ефективних вправ, які допомагають зняти або зменшити тривожність. Їх можна виконувати самостійно у будь-якому зручному місці.

 «Дихальні вправи»

«Дихання 4–7–8»

  • Вдих через ніс на 4 секунди
  • Затримка дихання на 7 секунд
  • Повільний видих через рот на 8 секунд
  • Повторити 4 рази

Ця техніка заспокоює нервову систему та допомагає повернути контроль над тілом.

 «Техніка "5–4–3–2–1»

Допомагає заземлитися в моменті:

  1. Назви 5 речей, які бачиш навколо
  2. Назви 4 речі, які можеш відчути (дотик)
  3. Назви 3 звуки, які чуєш
  4. Назви 2 запахи, які відчуваєш (або пригадай їх)
  5. Назви 1 смак, який є у роті (або пригадай улюблений)

«Когнітивна переоцінка»

Спробуй написати свої тривожні думки, а потім постав собі запитання:

  • Наскільки це реально?
  • Які докази є за/проти цієї думки?
  • Що найгірше може статися? І як я з цим справлюсь?

Це допомагає логічно переосмислити ситуацію.

«Прогресивна м’язова релаксація»

  1. Напружи одну групу м'язів (наприклад, кулаки) на 5 секунд
  2. Розслаб їх повністю на 10–15 секунд
  3. Повтори з іншими частинами тіла: руки, плечі, обличчя, ноги

Ця вправа зменшує фізичну напругу, що часто супроводжує тривогу.

«Вправи на відволікання»

  • Малюй, пиши щось, грай на музичному інструменті
  • Веди щоденник
  • Порахуй від 100 назад, віднімаючи по 7 (100, 93, 86…)

Мобільні додатки для зняття тривожності

  • Waking Up, Headspace, Calm (для медитацій)
  • Woebot — чатбот для психологічної підтримки

30319

Запрошуємо студентів усіх курсів взяти участь в опитуванні щодо ментального здоров’я. Мета опитування — зібрати інформацію про психологічне самопочуття студентів, виявити основні труднощі, з якими вони стикаються, та визначити потребу в додатковій підтримці.

Опитування є анонімним і конфіденційним. Його результати будуть використані виключно для вдосконалення системи підтримки студентів у закладі освіти.

Заповнення анкети займе близько 5–10 хвилин.

Посилання на опитування: https://forms.gle/SYCinTAhjdVqyfbq5 та 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScPT4nhbLJcCWjk-7y6SVw4BV7j2m-B82tmWEYd7VpU3XtH8A/viewform?usp=preview

 Дякуємо за вашу участь!

30139

         Адаптація першокурсників у закладі вищої освіти (ЗВО) є важливим процесом, який впливає на успішність навчання, соціалізацію та загальний комфорт студентів під час навчання. Першокурсники стикаються з новими умовами, завданнями й середовищем, тому їх адаптація вимагає комплексного підходу.

         Основні аспекти адаптації:

  1. Психологічна адаптація. Зміна статусу з учня на студента може супроводжуватися психологічними труднощами:
    • Відчуття невпевненості або тривоги;
    • Пошук нових друзів і соціальних зв’язків;
    • Психологічний тиск через високі академічні очікування.
  2. Академічна адаптація
    • Звикання до нових методів викладання (лекції, семінари, самостійна робота);
    • Необхідність самостійного планування навчання;
    • Знайомство з навчальними ресурсами та інструментами (бібліотеки, онлайн-платформи).
  3. Соціальна адаптація
    • Побудова дружніх відносин у новому середовищі;
    • Участь у студентських клубах, заходах і гуртках;
    • Адаптація до групової роботи та комунікації з викладачами.
  4. Побутова адаптація
    • Освоєння нових умов проживання (гуртожиток або зйомна квартира);
    • Планування бюджету та організація побутових справ;
    • Вирішення проблем з харчуванням та здоров’ям.
  5. Професійна адаптація
    • Усвідомлення обраної спеціальності та її перспектив;
    • Мотивація до навчання й набуття професійних навичок;
    • Участь у профільних тренінгах, майстер-класах чи стажуваннях.

        За результатами анкетування було з’ясовано, що переважній більшості першокурсників подобається навчатися у КДПУ (62% респондентів дали позитивні відповіді); 34% ще не визначилися із своїм суб'єктивним ставленням; проте 3% зазначили про своє негативне відношення до навчання у закладі  детальніше

        Підсумовуючи аналіз отриманих даних, можемо зробити висновок, що переважна більшість першокурсників на початковій стадії адаптації більш – менш легко перейшла та пристосувалась до нових умов. Їм в цілому подобається навчатися у КДПУ, вони не шкодують, що обрали саме цю професію і цей заклад. Стосунки з одногрупниками та викладачами оцінюють як сприятливі та доброзичливі.

        Центр підтримки студентів наголошує, що студентство – це новий, яскравий та незабутній етап життя, що приносить нові можливості для професійного та особистісного зростання, відкриває горизонти здобуття досвіду та спілкування з новими друзями. Тому, якщо ви маєте певні труднощі адаптації, відчуваєте появу відчуття дискомфорту або тривожності, обумовлені зміною навчального закладу або соціальної ролі, невідповідністю ваших сподівань та очікувань реальним умовам навчання, ви можете звернутися до працівників центру, які уважно поставляться до ваших проблем і охоче допоможуть знайти вихід зі скрутних ситуацій.

       Центр підтримки студентів бажає всім першокурсникам успіхів у навчанні, натхненного оволодіння професією, яскравого студентського життя і незабутніх днів у Криворізькому державному педагогічному університеті!

28267

ШАНОВНІ ПЕРШОКУРСНИКИ ТА ПЕРШОКУРСНИЦІ!

ПРОПОНУЄМО ВАМ ВЗЯТИ УЧАСТЬ В АНОНІМНОМУ ОПИТУВАННІ ЩОДО АДАПТАЦІЇ ДО УМОВ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА КДПУ. БУДЕМО ВДЯЧНІ ЗА ЩИРУ ВІДПОВІДЬ. https://forms.gle/6Hj8Ytw5QdkDwzxV9

28037
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Травень 2025
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31