Згідно з наказом по Університету від 29.01.2024 р. № 55 «Про оновлення освітніх програм» розпочато підготовку проєкту нової освітньої програми і навчального плану.
Задля удосконалення та подальшого розвитку ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» у період із 12 березня по 24 березня 2024 року проводилося опитування серед наявних і потенційних роботодавців.
Анкета складалася з 14 питань. В опитуванні взяли участь 21 роботодавець із загальноосвітніх закладів комунальної (90, 5 % респондентів) та державної (9,5 % опитаних) форм власності.
76 % респондентів вказали, що випускники ОП працюють (працювали) або перебували на практиці в очолюваних ними закладах, що свідчить про обізнаність роботодавців з рівнем підготовки випускників ОП.
56,3 % опитаних зазначили, що фахівці-випускники ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» не потребували додаткового навчання. 43,7 % респондентів вказали, що потрібно було додаткове навчання фахівця – випускника ОП: 25 % – для підвищення рівня базових професійних знань і умінь; 12,5 % – для виконання специфічних завдань закладу; 6,2 % – для підвищення кваліфікаційного рівня.
Роботодавці оцінили актуальність ОП у світлі найновіших досліджень і вимог сучасного ринку праці за п’ятибальною шкалою. 81 % респондентів зазначили, що ОП актуальна, решта респондентів за цим критерієм поставила такі оцінки: 4 (14,2 %); 1 (4,7 %).
100 % опитаних вважає, що підготовка фахівців за ОП «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» відповідає вимогам ринку праці.
Якість підготовки фахівців за освітньою програмою вважають високою (48 %) та достатньою (52 %) респондентів.
На питання анкети «Оцініть якості та навички випускників освітньої програми «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» за п’ятибальною шкалою від 1 (низький рівень) до 5 (високий рівень)» отримано такі відповіді:
- загальнотеоретична підготовка: 5 – 62 %; 4 – 38 %;
- спеціальна (професійна) підготовка: 5 – 48 %; 4 – 48 %; 3 – 14 %;
- комунікативна компетентність: 5 – 72 %; 4 – 28 %;
- здатність до навчання і саморозвитку: 5 – 67 %; 4 – 28 %; 3 – 5 %;
- адаптація до нових умов: 5 – 58 %; 4 – 42 %;
- стратегічне мислення: 5 – 43 %; 4 – 52 %; 3 – 5 %;
- здатність працювати в колективі, команді: 5 – 67 %; 4 – 33 %;
- здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці: 5 – 57 %; 4 – 38 %; 3 – 5 %;
- націленість на професійний розвиток і кар’єрне зростання: 5 – 67 %; 4 – 33 %;
- ерудованість, загальна культура: 5 – 71 %; 4 – 29 %;
- володіння інформаційно-комунікаційними технологіями: 5 – 86 %; 4 – 14 %;
- вміння логічно мислити, робити правильні висновки, послідовно і обґрунтовано висловлювати особисту думку: 5 – 57 %; 4 – 38%; 3– 5 %.
- знання іноземних мов: 5 – 52 %; 4 – 38 %; 3– 10 %.
На питання «Наскільки Ви зацікавлені в прийомі випускників освітньої програми на роботу у Вашому закладі (установі, організації)? Дайте відповідь за шкалою від 1 до 5, де 1 – не зацікавлений, 5 – дуже зацікавлений» відповіді були такими: 5 – 62 %; 4 – 24 %; 3 – 4,5 %; 1 – 9,5 %.
95,3 % роботодавців наголосили, що рекомендували б керівникам інших закладів (установ, організацій) приймати на роботу випускників освітньої програми.
На питання «Що є найбільш пріоритетним для покращення підготовки фахівців за освітньою програмою «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова»? Дайте відповідь за шкалою від 1 до 5, де 1 – низький пріоритет, 5 – дуже високий пріоритет» опитувані відповіли так:
- покращення матеріально-технічної бази: 5 – 47 %; 4 – 29 %; 3 – 14 %; 2 – 5 %; 1 – 5 %;
- підвищення кваліфікації викладачів: 5 – 52 %; 4 – 24 %; 3 – 9, %; 2 – 9,55 %; 1 – 5 %;
- підвищення вимог до вступників: 5 – 52 %; 4 – 24 %; 3 – 24 %;
- підвищення вимог до студентів і випускників: 5 – 67 %; 4 – 24 %; 3 – 9 %;
- збільшення обсягу практичної підготовки студентів: 5 – 81 %; 4 – 14 %; 3 – 5 %;
- зміни змістового наповнення освітніх програм: 5 – 33 %; 4 – 19 %; 3 – 33 %; 2 – 10 %; 1 – 5 %;
- розширення співпраці з роботодавцями: 5 – 71 %; 4 – 14 %; 3 – 10 %; 2 – 5 %.
Відповідаючи на питання: «Які з наведених нижче чинників мають, на Вашу думку, найбільший вплив на ефективність професійної діяльності фахівця та його кар’єрне зростання? Оцініть за п’ятибальною шкалою від 1 (найменш впливовий чинник) до 5 (найбільш впливовий чинник)», респонденти вибудували свої пріоритети, відповідно, п’ять балів (засвідчено максимум значущості) отримали такі чинники:
- рівень загальнотеоретичної підготовки (57 %);
- рівень спеціальної (професійної) підготовки (81 %);
- комунікативна компетентність (76 %);
- здатність до навчання й саморозвитку (76 %);
- адаптація до нових умов (76%);
- стратегічне мислення (71 %);
- здатність працювати в команді, колективі (76 %);
- здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці (57 %);
- націленість на кінцевий результат (81 %);
- націленість на професійний розвиток і кар’єрне зростання (71 %);
- здатність працювати в колективі, команді (76 %);
- здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці (57 %);
- ерудованість, загальна культура (67 %);
- володіння інформаційно-комунікаційними технологіями (90 %);
- вміння логічно мислити, робити правильні висновки, послідовно і обґрунтовано висловлювати особисту думку (71 %);
- навички управління персоналом, колективом (43 %);
- ведення ділової документації (62 %);
- іншомовна компетентність (71 %).
Щодо підготовки фахівців за освітньою програмою «Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» роботодавці, зважаючи на потреби закладів освіти різних типів, висловили низку пропозицій, зокрема: напрацювати інструментарій подолання освітніх втрат; включити в тематику ОК курси з інклюзивної освіти та безпеки життєдіяльності; продовжити співпрацю щодо залучення студентів до проходження практики; уможливити дуальне навчання; додати до навчальних програм найактуальніші на сьогоднішній час теми подолання освітніх втрат.
Результати анкетування роботодавців будуть обговорені на міжкафедральному семінарі та засіданні вченої ради факультету української філології, така взаємодія зацікавлених сторін має на меті подальше удосконалення змісту освітньої програми та її подальшого розвитку. Робоча група врахує висловлені конструктивні пропозиції, скеровані на покращення якості освітнього процесу.