Студентки IV курсу психолого-педагогічного факультету Криворізького державного педагогічного університету Білокрилець Юлія, Бондаренко Єлизавета, Бурак Катерина, Ждань Олександра, Пономаренко Олександра, Прокопець Анна, Щур Ганна проходили виробничу педагогічну практику у Криворізькій спеціалізованій школі № 70 у період з 23.01.2023 по 05.03.2023. Виробнича педагогічна практика почалася з відвідування настановної Zoom-конференції. На онлайн-зустрічі виступали керівник виробничої практики КДПУ Цоуфал Л.С., групові керівники Павлик О.А., Кравцова І.А., Лисевич О.В., методисти з кожної освітньої галузі початкової освіти, з педагогіки, психології. Вони привітали нас з новою сходинкою у нашому професійному становленні, розповіли про особливості цьогорічної практики, дали настанови та методичні рекомендації щодо ефективного виконання завдань практики та оформлення звітної документації, оголосили вимоги, критерії оцінювання та надали дієві поради. Також підкреслили неоціненність педагогічного та життєвого досвіду, набутого під час цієї практики.
Після настановної конференції ми з нашим груповим керівником Павлик Оленою Анатоліївною направились до Криворізької спеціалізованої школи №70. Там на нас чекала тепла зустріч із адміністрацією школи, педагогічним колективом початкової ланки. Окремо поспілкувалися зі своїми учителями-наставниками, дізнавшись про особливості їхньої роботи з учнями в дистанційному форматі, ведення шкільної документації, підручники, зошити та інші засоби навчання, якими вони користуються у своїй педагогічній діяльності. Ми швидко адаптувалися до нових умов та сповістили про свою готовність допомагати вчителям, виконувати всі їхні доручення і, звичайно, про неймовірне бажання проводити для дітей уроки.
Стиль роботи учителів свідчить про їхній значний досвід і майстерність. Вони чудово володіють класом, уміють організувати учнів на навчальну діяльність, розподіляти увагу, здатні забезпечити трудову дисципліну. Педагоги вміло моделюють уроки, уміють дібрати необхідний і цікавий матеріал. Вони також продемонстрували вміння перебудовувати свою діяльність і діяльність учнів під час уроку залежно від навчального матеріалу, емоційного стану учнів, рівня діяльності класного колективу. Учителі є дуже активними, креативними та творчими особистостями. Чітко спостерігається педагогічно грамотне спілкування, уміння знайти педагогічно доцільний і ефективний спосіб впливу, відчуття міри, швидкість реакції, здатність оцінювати ситуацію і знаходити оптимальне рішення. Взаємини між учителями та учнями ґрунтуються на взаємній повазі та щирості.
Перші два дні практики ми уважно спостерігали за роботою класних керівників, вчителів англійської мови та музичного мистецтва, моделлю їхньої поведінки, стилем роботи, аналізували кожний етап проведених ними уроків, особливості психологічного клімату класу, поведінку учнів на уроках, занотовували для себе особливості реалізації цікавих методів і прийомів навчання. Також нами здійснювався ґрунтовний психолого-педагогічний аналіз уроків із фахових дисциплін за визначеною схемою та регулярно заповнювався щоденник психолого-педагогічних спостережень.
Починаючи з третього дня практики ми вели всі або більшість уроків за розкладом щодня, у разі необхідності записували відеоуроки, заповнювали платформу Google Classroom, перевіряли виконання учнями домашнього завдання, у повній мірі виконуючи обов’язки вчителя. Нами було проведено також усі необхідні залікові уроки, позакласні та виховні заходи, самоаналіз згідно із затвердженим індивідуальним планом, на які ми обов’язково запрошували методистів, що здійснювали аналіз та надавали цінні рекомендації задля нашого самовдосконалення.
При підготовці уроків та різноманітних заходів ми звертались до календарно-тематичного планування, програми курсу. Це допомогло з’ясувати мету, завдання та очікувані результати кожного уроку. Виходячи з психологічних основ та загальнодидактичних принципів навчання, прагнули забезпечити пізнавальну активність учнів, успішно реалізуючи різноманітні форми роботи, інтерактивні методи, якісну наочність (мультимедійні презентації, навчальні відеоролики, інтерактивні онлайн-вправи, ребуси, кросворди, навчальні таблиці, блок-схеми, стрічки часу, чек-листи тощо).
Також у період проходження практики ми проводили анкетування та консультування батьків. Окрім проведення заходів, наша позакласна робота включала також залучення учнів до створення спільної дошки Padlet Фотополювання «Герб поруч зі мною» до Дня Державного Герба України, підготовку до участі у Всеукраїнському конкурсі «Скарбниця народної мудрості» від Всеосвіта. Методична й громадська робота передбачала допомогу в організації та участь деяких з нас (як модератора) у Магістральній (не)конференції EdCamp Kryvyi Rih «Освітній триатлон: резильєнтність, зростання, пошук перспектив».
Отже, впродовж практики нами реалізовано такі напрями роботи вчителя: втілення змісту початкової освіти, вимог Державного стандарту щодо результативності навчання; організаційна, навчально-виховна та позакласна робота, спрямована на формування у молодших школярів уміння вчитися, основних компетентностей, яких потребує сучасне суспільство; створення умов для всебічного й гармонійного розвитку особистості учнів; розвиток творчих здібностей учнів; реалізація загальнодидактичних принципів навчання; використання методів і засобів навчання у конкретних навчальних ситуаціях; встановлення емоційного контакту з дітьми; здійснення перевірки й оцінювання знань, умінь і навичок учнів; налагодження оптимальної взаємодії у колективі; партнерство з батьками.
9 березня 2023 року ми разом з груповим керівником Павлик О.А. взяли участь у підсумковій педраді вчителів КСШ №70, на якій обговорювалися результати проходження виробничої практики студентів–практикантів IV курсу.
Виробнича педагогічна практика стала важливим «містком» між теоретичною підготовкою та самостійною роботою в школі. За період проходження практики ми навчилися планувати освітній процес у конкретному класі, творчо застосовувати у професійній діяльності набуті теоретичні знання, практичні уміння й навички; реалізували суб’єкт-суб’єктну взаємодію; виробили індивідуальний стиль професійної діяльності та сформували в собі професійно значущі якості особистості майбутнього вчителя початкової школи; розвинули власні педагогічні здібності та компетентності.
Ми отримала надзвичайне задоволення від роботи з учнями та натхнення до втілення нових ідей у реальність. Як майбутні вчителі початкових класів, отримали незабутні враження та цінний досвід і вкотре переконалися у правильності вибору професії. Висловлюємо щиру подяку університету за можливість проходження цієї практики та викладачам кафедри початкової освіти за важливі настанови, чуйність, уміння надихати та підтримувати.