Рівень вищої освіти: перший (бакалаврський) рівень
Ступінь вищої освіти: бакалавр
Галузь знань: 23 Соціальна робота
Спеціальність: 231 Соціальна робота
Форма навчання: денна/заочна
Форма атестації: екзамен
Питання для підготовки до екзамену з навчальної дисципліни
«ПЕДАГОГІКА СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ»
1. Педагогіка сімейного виховання як галузь педагогічної науки.
2. Предмет педагогіки сімейного виховання. Завдання і методи сімейної педагогіки.
3. Зв’язок педагогіки сімейного виховання з іншими науками.
4. Сім’я в умовах становлення незалежної України.
5. Характеристика сім’ї, тенденції її розвитку.
6. Поняття про шлюб і сім’ю: зміст терміну „шлюб", його походження; сім'я, її ознаки.
7. Історичні стилі сімейного виховання.
8. Типи сімей. Функції сім’ї
9. Спілкування та його значення в житті людини. Різновиди спілкування
10. Сімейні ролі.
11. Дефекти спілкування.
12. Стиль спілкування і взаємодії та його вплив на розвиток дитини.
13. Сім’я і міжособистісні конфлікти. Типологія конфліктів.
14. Конфлікти батьків і дітей. Об’єктивні причини конфліктів батьків і дітей.
15. Профілактика виникнення конфліктів. Конструктивні способи виходу з конфліктів.
16. Процес становлення інституту сім’ї на ранніх етапах розвитку суспільства.
17. Особливості та цінності сімейного виховання у дохристиянський період. Культ матері як оберегу роду (матріархат).
18. Патріархат та його вплив на сімейне виховання.
19. Сімейні звичаї та обряди і їх роль у вихованні дітей.
20. Родинна обрядовість на різних етапах розвитку дитини.
21. Особливості морально-етичного виховання у традиціях української сім’ї: повага до батьків та старших, доброзичливість, патріотизм, любов до рідної землі.
22. Розвиток педагогічної думки в Україні в кін.19 - поч. 20ст.
23. Перші спроби наукових досліджень процесу виховання дитини в сім’ї.
24. Роль сім’ї у процесі виховання. Основні складові успіху сімейного виховання.
25. Погляди на родинну педагогіку у працях О. Духновича.
26. К. Ушинський і наукова розробка ідеї народності і самобутності у вихованні.
27. Педагогічні засади сімейного виховання в працях А. Макаренка
28. Праці А. Макаренко, щодо проблем сімейного виховання: «Книга для батьків», «Лекції про виховання дітей».
29. Батьківський авторитет та його види.
30. Аналіз основних проблем сімейного виховання, розкритих у праці «Книга для батьків» А. Макаренка.
31. В. Сухомлинський про родинне виховання
32. Праці В. Сухомлинського, присвячені проблемам сімейного виховання – «Батьківська педагогіка», «Листи до сина», «Як виховати справжню людину», «Павлиська середня школа» та ін.
33. Роль сім’ї у процесі становлення особистості. Типи виховання дітей в сім’ї.
34. Погляди на родинну педагогіку у працях М. Стельмаховича
35. Аналіз праць М. Стельмаховича «Українська родинна педагогіка», «Українське родинознавство», «Українське дитинознавство» та характеристика основних напрямків досліджень вченого з проблем родинного виховання.
36. Внесок М. Стельмаховича у розвиток української родинної педагогіки.
37. Система методів сімейного виховання, її характеристика (виховні впливи: когнітивні, емоційні, поведінкові).
38. Сутність та зміст батьківського авторитету. Види авторитету (формальний, функціональний, особистий).
39. Поняття «фальшивий авторитет» та його види.
40. Стилі сімейного виховання.
41. Дисциплінування дій дитини у сім'ї та його значення для морального розвитку.
42. Система батьківського контролю (вимоги, заборони, санкції).
43. Види порушень сімейного виховання: гіпопротекція, гіперпротекція (потураюча і домінуюча), гіперсоціалізуюче виховання (за типом підвищеної моральної відповідальності), емоційне пригноблення, суперечливе виховання, жорстоке поводження, їх вплив на розвиток дитини.
44. Види жорстокості до дитини. Організація безпечного середовища для дітей.
45. Педагогічні засади та особливості сімейного виховання на різних вікових етапах розвитку дитини.
46. Умови запобігання негативних наслідків розвитку дитини в умовах депривації спілкування з батьками.
47. Моральна, психологічна та емоційна готовність батьків до народження та виховання дітей.
48. Емоційний контакт матері з дитиною як основа успішного формування особистості дитини.
49. Особливості взаємостосунків батьків та дітей віком до трьох років. Попередження дитячої вередливості та агресивності.
50. Фізіологічні та психологічні зміни в організмі дитини в період до семи років.
51. Роль батьків у підготовці дитини до вступу в школу.
52. Фізіологічні та психологічні особливості підліткового віку.
53. Сутність поняття «криза підліткового віку» та специфіка взаємостосунків в сім’ї в цей період.
54. Професійне самовизначення підлітка та роль батьків у цьому процесі.
55. Статеве виховання підлітків та юнаків.
56. Основні характеристики стосунків між дітьми і дорослими у сім′ї. Роль матері і батька у вихованні дітей.
57. Варіанти прояву батьківської любові до дітей.
58. Поняття «батьківське спілкування» та його основні функції. Принципи батьківського спілкування.
59. Статеві особливості розвитку дітей та їх урахування у сімейному вихованні.
60. Поняття біологічної статі. Етапи творення біологічної статі за Дж. Мани.
61. Біологічна стать як основа для подальшого статевого дозрівання.
62. Ознаки пубертатного розвитку хлопчиків і дівчат за В. В. Кришталем і Н. К. Агішевою.
63. Статевотипізована поведінка і її наслідки у вихованні хлопчиків і дівчаток.
64. Поняття про стать психічну. Механізми її формування.
65. Статева ідентичність. Відмінності у психології хлопчиків і дівчаток, що проявляються у пізнавальній, комунікативній, емоційній і поведінковій сферах на різних етапах становлення особистості.
66. Зміст виховної роботи серед батьків. Формування усвідомленого батьківства.
67. Методи дослідження сім’ї і сімейного виховання.
68. Шляхи підвищення педагогічної культури.
69. Виховання у дітей культури поведінки