Згідно розпорядження Навчально-методичного відділу № 19 від 12 березня 2024 р. на факультеті з 12 по 24 березня проводилось опитування випускників та роботодавців спеціальності 054 Соціологія . Опитування проводилось в рамках перегляду освітніх програм.
Результати опитування розглядалися на засіданні вченої ради факультету географії, туризму та історії (протокол № 10 від 28 березня 2024 р.).
Результати опитування, були представлені гарантом освітньої програми Оленою Приходько, к.соц.н., ст. викладач кафедри соціології та масових комунікацій.
Результати опитування випускників
З метою дослідження сучасного стану й перспектив удосконалення підготовки фахівців за освітньою програмою «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» було проведено опитування випускників 2022 та 2023 років випуску, більшість з яких (83%) навчалися за кошти фізичної (юридичної) особи. У опитані взяли участь 6 випускників, половина з яких задоволені якістю отриманої освіти, 67% респондентів зазначили актуальність освітньої програми «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» у світлі найновіших досліджень та вимог сучасного ринку праці, проте 83% не працюють за фахом, а наявність у диплома про вищу освіту було не важливою умовою для роботодавця.
Половина опитаних знайшли роботу за допомогою серверів з пошуку роботи та вважають, що отримана кваліфікація є престижною на ринку праці.
Переважна більшість (66%), якби б приймали рішення про вибір закладу вищої освіти, обрали б сьогодні КДПУ та освітню програму «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами».
Рейтинг задоволення якостей та навичок випускників ОП «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» виглядає наступним чином: комунікативна компетентність, розвиток здатності до навчання й саморозвитку, формування умінь працювати в колективі, команді, розвиток ерудованості, загальної культури, розвиток лідерських якостей (50%), опанування інформаційно-комунікаційними технологіями, практична підготовка, спеціальна (професійна) підготовка (33%).
Серед навчальних дисциплін, які на погляд респондентів є найбільш важливими й корисними є: «Психологія», «Основи комунікації», «Основи журналістики», «Методологія соціологічних досліджень», «Соціологія журналістики», «Соціологія масових комунікацій».
Випускники високо оцінили роботу органів студентського самоврядування та роботу деканату і кафедр.
Серед пропозицій для покращення підготовки фахівців за ОП «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» респонденти зазначили:
- необхідність збільшення практичних занять (виїзди, інтерв'ю, інтерактиви), групову роботу, розвиток комунікативних умінь у колективі;
- організацію цікавих заходів, знайомство з успішними людьми у цій галузі;
- додавання нових дисциплін, пов'язаних з «Штучним інтелектом» та його роботою.
Результати опитування роботодавців
З метою дослідження сучасного стану й перспектив удосконалення підготовки фахівців за освітньою програмою «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» кафедрою соціології та масових комунікацій було проведено опитування серед наявних і потенційних роботодавців.
У опитуванні взяли участь 6 роботодавців, з якими працюють (працювали) або перебувають/перебували на практиці випускники освітньої програми «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами». Половина опитаних працюють у закладах, які належать до державної форми власності.
Результати дослідження свідчать про наступне, половина опитаних роботодавців вважають, що для виконання специфічних видів робіт необхідні додаткові знання та навички; актуальність освітньої програми «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» у світлі найновіших досліджень та вимог сучасного ринку праці зазначили усі опитані; 83 % роботодавців зазначили, що підготовка фахівців за освітньою програмою відповідає вимогам ринку праці, а якість підготовки фахівців за освітньою програмою є достатньою та високою.
Рейтинг якостей та навичок випускників освітньої програми «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» виглядає наступним чином: загальнотеоретична підготовка (67%); комунікативна компетентність, здатність до навчання й саморозвитку, адаптація до нових умов, здатність працювати в колективі, команді, здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці, націленість на професійний розвиток і кар’єрне зростання, ерудованість, загальна культура, вміння логічно мислити, робити правильні висновки, послідовно і обґрунтовано висловлювати особисту думку (50%); здатність до аналізу й синтезу, стратегічне мислення, володіння інформаційно-комунікаційними технологіями, спеціальна (професійна) підготовка (33%).
Майже 70% зацікавлені в прийманні випускників освітньої програми на роботу, а 83% опитаних рекомендували б керівникам інших закладів (установ, організацій) приймати на роботу випускників освітньої програми.
Найбільш пріоритетним для покращення підготовки фахівців за освітньою програмою «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» є: збільшення обсягу практичної підготовки студентів та розширення співпраці з роботодавцями (83%), покращення матеріально-технічної бази університету (67%).
Одностайною є думка респондентів (100%) щодо компетентностей, які впливають на ефективність професійної діяльності фахівця та його кар’єрне зростання мають: рівень спеціальної (професійної) підготовки, комунікативна компетентність, здатність працювати в колективі, команді, здатність ефективно представляти себе й результати своєї праці, націленість на кінцевий результат, вміння логічно мислити, робити правильні висновки, послідовно і обґрунтовано висловлювати особисту думку.
Серед пропозицій для покращення підготовки фахівців за освітньою програмою «Соціологія масової комунікації, журналістики і реклами» респонденти зазначили:
- посилення контролю за проходженням практики викладачів кафедри, а також взаємозв'язок освітньої програми з метою та завданнями практики, з
- заохочування соціологів-практиків та журналістів до активної співпраці та проведення відкритих лекцій та майстер-класів.