Дошкільної і спеціальної освіти
Факультет педагогічної освіти

Липень — особливий місяць для кожного випускника. Саме в цю пору в університетах України традиційно відбувається вручення дипломів бакалавра — символу наполегливої праці, досягнень і нових можливостей.

11_2.jpg
Урочисте вручення дипломів випускникам факультету української філології КДПУ відбулося в теплій і піднесеній атмосфері. З вітальним словом до присутніх звернулися декан факультету Наталія Коломієць, заступник декана Любов Семененко, завідувач кафедри української мови Тетяна Мішеніна, завідувач кафедри української та зарубіжної літератур Наталя Мельник, куратор групи УПФ-21 Ксенія Качайло, інспектор факультету Алла Доленко. Вони відзначили належний рівень підготовки цьогорічних випускниць, їхню активну участь у науковому, творчому та громадському житті університету.

222.jpg IMG_20250714_111244.jpg

 

30733

20 червня 2025 року на факультеті української філології відбулася спільна для всіх курсів кураторська година «Безпека життєдіяльності в умовах надзвичайних ситуацій та воєнного стану», присвячена питанням безпеки здобувачів освіти в літній період.

зображення_viber_2025-06-20_12-37-45-523.jpg

До заходу приєдналися викладачі кафедри української мови, кафедри української та зарубіжної літератур, серед яких були присутні куратори груп і декан факультету української філології, доцент Наталія Євгенівна Коломієць. Модератор –  к. філол. н., доцент кафедри української та зарубіжної літератур Наталя Володимирівна Яременко.

30604

На факультеті української філології триває  атестація здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня.

зображення_viber_2025-06-17_13-49-39-387.jpg

Студенти групи УАФ-21 успішно завершили свою освітньо-професійну програму і, долаючи труднощі екзаменаційного напруження, демонструють високий рівень підготовки, фаховий розвиток, реалізують практичні вміння та навички, здобуті за 4 роки навчання в університеті. Вони склали комплексний екзамен з української мови, української та зарубіжної літератур, психолого-педагогічної та методичної підготовки, підтвердивши свою кваліфікацію в обраній галузі. Державна екзаменаційна комісія належно оцінила їхні теоретичні відповіді, володіння мовним матеріалом, уміння аналізувати твори художньої літератури, розв’язувати складні лінгвістичні та літературознавчі проблеми, а також методичну компетентність.

Завдяки цим досягненням усім випускникам було присвоєно кваліфікацію бакалавра середньої освіти. Після проведених екзаменів викладачі кафедри української мови і кафедри української та зарубіжної літератур переконані, що студенти-філологи готові до подальшого професійного зростання і продовження навчання в магістратурі.

30571

Факультет української філології отримав лист-подяку від Єнського університету імені Фрідріха Шиллера (Німеччина) як офіційний підсумок співпраці в межах Єнського проєкту, що засвідчує успішність зовнішньої академічної мобільності здобувачів освіти та викладачів.  Kryvyi_Rih-2025_signed_page-1.jpgKryvyi_Rih-2025_signed_page-2.jpg

З 2022 року Єнський університет разом з українськими університетами-партнерами, а також ЗВО в інших країнах організував онлайн-програми навчання, призначені для студентів з України. Студентська програма надавала можливість отримати одну з 40 стипендій по 800 євро (40 місць на семестр).

Програма була розрахована на студентів українських університетів – бакалаврів і магістрів, які цікавляться прикладними аспектами лінгвістики та сучасними проблемами літературознавства, корпусною та комп’ютерною лінгвістикою. Здобувачі освіти мали змогу вибрати від 1 до 3 курсів. Кожний курс оцінювався в кредитах ECTS (залежно від курсу 3 або 4 кредити).

Під керівництвом лекторів Ольги Каніщевої, Марії Шведової, Василя Старка опановано курси «Методи та лінгвістичні ресурси для опрацювання природної мови, «Комп’ютерна лексикографія», «Морфологічний аналіз», «Вилучення іменованих сутностей з текстової інформації», «Вступ до комп’ютерної лінгвістики для філологів», «Корпусна лінгвістика». Здобувачі освіти Оксана Гребень, Юлія Родзінська, Катерина Риндич, Ярослава Примаченко, Марина Усачова, Дмитро Решетніков отримали сертифікати та схвальні відгуки викладачів за результатами своєї роботи.

30539

09 червня 2025 року у форматі онлайн-зустрічі науково-педагогічні працівники факультету української філології, експерти мовно-літературної галузі Українського інституту розвитку освіти – доктор філологічних наук, професор кафедри української та зарубіжної літератур Світлана Ковпік; доктор педагогічних наук, професор кафедри української мови Зінаїда Бакум; декан факультету української філології, доцент Наталія Коломієць – взяли участь у громадському обговоренні оновленої процедури експертизи та апробації навчальної літератури.

Знімок_екрана_2025-06-10_123719.png

Громадське обговорення було організоване УІРО, за участю заступниці міністра освіти і науки Надії Юріївни Кузьмичової. Під час зустрічі увагу експертів було зосереджено на таких питаннях:

  • основні положення проєктів оновлених наказів;
  • порядок подання матеріалів на експертизу та апробацію;
  • нововведення щодо участі експертних комісій;
  • процедура отримання грифів та супровід апробації.
    30516

9 червня 2025 року на факультеті української філології розпочалася атестація здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня.

Першими пройшли випробування студенти групи УПФ-21, які складали комплексний екзамен із психології. Цей іспит став не лише формальним етапом освітнього шляху, а й важливим викликом, що дозволяє оцінити професійну зрілість майбутніх фахівців.

 

Знімок_екрана_2025-06-09_170943.png Знімок_екрана_2025-06-09_171245.png

Атестація — це підсумкова форма контролю, яка демонструє рівень опанування студентами вагомих компонентів освітньо-професійної програми. Саме в цей момент випускники мають змогу презентувати предметні результати навчання з ключових нормативних дисциплін.

Студенти бакалаврату відповідально підійшли до цього академічного етапу й засвідчили високий рівень підготовки, фахову зрілість і мотивацію до подальшого професійного розвитку.

30507

06 червня 2025 року на факультеті української філології відбувся профорієнтаційних захід у межах програми «Літній науковий ліцей». Учасниками зібрання стали здобувачі освіти 10-х класів Криворізького Покровського ліцею КМР, їхні педагоги Кекало Юлія Валеріївна, заступник директора з НВР, учитель української мови й літератури, Краснощок Ірина Олексіївна, учитель української мови й літератури. До академічної взаємодії долучилися завідувач кафедри української мови, професор Тетяна Михайлівна Мішеніна, доцент кафедри української мови Ганна Глебівна Асмаковська.

Лектор – к. філол. н., доцент кафедри української мови Вероніка Анатоліївна Городецька.

IMG_20250606_102056.jpg зображення_viber_2025-06-06_14-22-29-180.jpg

Тема «Інноваційні процеси в сучасній українській мові» вибрана невипадково, оскільки вирізняється свою актуальністю й зацікавленням з позиції мовознавців, методистів та вчителів-практиків. Сучасний стан української літературною мови, а також ті зміни, які відбуваються в ній нині, не залишили байдужим і молоде покоління. Надзвичайно продуктивним виявилося обговорення неологізмів, виникнення яких пов’язане із російсько-українською війною, зокрема особливу увагу та пожвавлені коментарі отримали лексеми на позначення ворога, де відображено презирливе ставлення до окупанта.

30505

29 травня 2025 року відбулося засідання вченої ради факультету української філології, на якому прозвучала актуальна інформація про постакредитаційний моніторинг освітньо-професійних програм другого (магістерського) рівня вищої освіти.

Було заслухано звіти гарантів магістерських ОПП – проф. Світлани Іванівни Ковпік  та доц. Наталії Миколаївни Малюги.

Відповідно до нормативно-правового документа «Порядок проведення постакредитаційного моніторингу в Криворізькому державному педагогічному університеті» постакредитаційний моніторинг є важливою  системою роботи, яка покликана врахувати зауваження та виконання рекомендацій, отриманих під час акредитації освітніх програм від експертних груп, галузевих експертних рад, Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Мета постакредитаційного моніторингу полягає в покращенні якості освітніх програм, удосконаленні практик.

Постакредитаційний моніторинг освітніх програм, які реалізуються на факультеті української філології, здійснюється згідно із планом. Моніторинг передбачає систематичний збір та аналіз інформації про функціонування ОПП другого (магістерського) рівня вищої освіти після отримання акредитації.

Гаранти структурували звітну інформацію за такими критеріями: 1) проєктування та цілі освітньої програми; 2) структура та зміст освітньої програми; 3) доступ до освітньої програми та визнання результатів навчання; 4) навчання і викладання за освітньою програмою; 5) контрольні заходи, оцінювання здобувачів вищої освіти та академічна доброчесність; 6) людські ресурси; 7) освітнє середовище та матеріальні ресурси; 8) внутрішнє забезпечення якості освітньої програми; 9) прозорість та публічність.

У звіті гаранта ОПП «Українська мова та література, зарубіжна література» д. філол. н., проф., професора кафедри української та зарубіжної літератур Світлани Ковпік ідеться про усунення зауважень та реалізацію рекомендацій за підсумками акредитації, а саме: коригування мети ОПП, увиразнення її спрямування на предметну спеціальність, структурування вибіркових компонентів за циклами підготовки, зручне розташування інформації про дисципліни за вибором на сайті університету тощо. За кожним з названих критеріїв було репрезентовано концептуально важливі положення, окреслено шляхи їх удосконалення, вказано проведені заходи.

звіт_гаранта_ОПП_1.png

звіт_гаранта_ОПП_2.png

Узагальнену інформацію про усунення зауважень та врахування рекомендацій експертної групи та галузевої експертної ради презентувала гарант ОПП Українська мова і література, зарубіжна література. Англійська мова» к. філол. н., доц., доцент кафедри української мови Наталія Малюга. Доповідачка звернула увагу присутніх на шляхи реалізації плану-графіку. Усі наявні у звіті положення мають відповідні покликання на документи, необхідні ресурси, вебсторінки з описом проведеного заходу тощо.

звіт_гаранта_ОПП_3.png

звіт_гаранта_ОПП_4.png

Обговорення постакредитаційних заходів щодо поліпшення ОПП відзначено як аргументоване, об’єктивне, чітко структуроване й продумане. Гаранти освітньо-професійних програм другого (магістерського) рівня вищої освіти, члени робочих груп приймають для обговорення пропозиції щодо подальшого розвитку, оптимізації та підвищення конкурентоспроможності освітньо-професійних програм.

30460

21 травня 2025 року на факультеті української філології відбувся методичний семінар «Організація освітнього процесу в старшій профільній школі НУШ (мовно-літературна галузь, українська мова і література)», на який завітали викладачі кафедри української мови та кафедри української та зарубіжної літератур, декан факультету, доц. Наталія Коломієць, здобувачі освіти різних курсів. Модератор заходу – доц. кафедри української та зарубіжної літератур Наталя Яременко (гарант ОП «Українська мова і література, зарубіжна література» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти).

зустріч_21.05.25_2.png

На методичному семінарі було заслухано доповідь консультанта Комунального закладу «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Криворізької міської ради Любові Микитишиної, яка відзначила, що ефективна організація освітнього процесу з української мови та літератури у старшій школі є ключовим завданнями для сучасних педагогів.

Любов Василівна акцентувала на тому, що нині на засадах НУШ у початковій, базовій і профільній її ланках намагаються знайти відповіді на питання «Де вчити?», «Хто навчатиме?», «Як учити?», «Чому саме вчити?». Ці питання пролунали і при відкритті Національного форуму «Старша профільна школа: від освітньої програми до практики», що відбувся у травні 2025 року. Учасниками форуму стали директори 30 ліцеїв з різних регіонів України, що беруть участь у пілотуванні старшої профільної школи НУШ, представники МОН, благодійних і громадських організацій (міжнародних, державних).

зображення_viber_2025-05-21_15-29-32-526.jpg

Задля пошуку оптимальних шляхів реалізації НУШ на профільному рівні доповідачка звернула увагу на нормативну базу, а саме: Концепцію «Нова українська школа», Наказ МОН від 10.10.2024 № 1451 «Про затвердження Концептуальних засад реформування профільної середньої освіти (академічні ліцеї)», Типову освітню програму для 10–12 класів закладів загальної середньої освіти,  які забезпечують здобуття профільної середньої освіти  за академічним спрямуванням (проєкт) та ін.

зустріч_21.05.25_5.png

зображення_viber_2025-05-21_15-29-30-446.jpg

Важливо, що загальне запровадження профільної середньої освіти заплановане з 1 вересня 2027 року, у Кривому Розі пілотні академічні ліцеї здійснюють освітню діяльність з 1 вересня 2025 року – Покровський ліцей, КЛ «Колія».

У своїй презентації Любов Микитишина також звернулася до питань про структуру освітніх програм, зокрема акцент зроблено на модельні навчальні програми та навчальні програми, які можуть бути використані в академічних ліцеях. Цікавим аспектом організації навчання НУШ є формування профілей навчання в межах трьох кластерів: мовно-літературний, соціально-гуманітарний, STEM кластер. Доповідачка детально окреслила специфіку мовно-літературного кластеру.

Знімок_екрана_2025-05-21_144340.pngДякуємо Любові Василівні Микитишиній за докладне потрактування важливих методичних засад, пов’язаних із профільною школою, за аналіз роботи в цьому напрямі криворізьких закладів освіти та окресленні перспектив та потреб подальшої взаємодії викладачів факультету української філології та педагогічної спільноти міста.

30364

19 травня 2025 року здобувачі освіти факультету української філології та факультету іноземних мов відвідали гостьову лекцію Наталії Петрівни Франчук «Автоматизовані технології опрацювання природної мови: від транскрипції до машинного перекладу». Спікерка – кандидат педагогічних наук, доцент, старший дослідник, завідувач кафедри інноваційних технологій викладання загальноосвітніх дисциплін Навчально-наукового інституту перепідготовки та підвищення кваліфікації Українського державного університету імені Михайла Драгоманова.

Лекція_ФранчукПН_19травня_1.jpg

Лекцію проведено для філологів-здобувачів вищої освіти Криворізького державного педагогічного університету, Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, Черкаського державного технологічного університету, Маріупольського державного університету. До заходу також долучилися викладачі факультету української філології та факультету іноземних мов.

Присутні на академічній зустрічі бакалаври й магістри мали змогу ознайомитися зі становленням, традиціями й сучасним станом розбудови машинного перекладу, застосуванням цифрових інструментів у цій царині, використанням автоматизованих технологій в опрацюванні природної мови з акцентом на спеціалізованих програмах, а також популярними комп’ютерними програмами для оброблення мовного матеріалу й машинного перекладу із вбудованим штучним інтелектом. Усі слухачі мали змогу пересвідчитися, що запропоновані для розгляду прикладні функціонали, дійсно, користуються активним попитом в сучасному освітньому середовищі й у професійній діяльності словесника, перекладача.

гостьова_лекція_19.05.25_1.png

гостьова_лекція_19.05.25_2.png

Студентка бакалаврату Аліна Золотарьова (група УМЛ-22) відгукнулася про відвідану подію  так: «Лекція про автоматизовані технології опрацювання природної мови виявилася не лише інформативною, а й надзвичайно актуальною в контексті цифрової трансформації суспільства. Вона дозволила по-новому подивитися на взаємодію людини й машини через мовні моделі, штучний інтелект і системи обробки тексту. Варто відзначити, що лекція не лише ознайомила з інноваційними технологіями, а й спонукала до осмислення лінгвістичних труднощів, зокрема пов’язаних із морфологічною складністю української мови, проблемами адаптації мовних норм. У результаті прослуханого матеріалу особисто я краще усвідомила, що автоматизоване опрацювання мови — це не «замінник» людини, а потужний інструмент для підсилення мовної діяльності, її ефективності та доступності. Є перспективи подальшого вивчення цієї галузі, наприклад, у напрямі розробки мовних додатків, глибшого вивчення штучного інтелекту або дослідження культурних аспектів машинного перекладу.
Отже, ця лекція є цінним кроком до формування цифрової мовної компетентності, що стає невід’ємною складовою сучасної філологічної освіти»
.

гостьова_лекція_19.05.25_3.jpg

Щиро дякуємо пані Наталії Франчук за актуальну змістовну лекцію! Сподіваємося, що результати плідної академічної співпраці допоможуть фаховому зростанню майбутніх філологів.

30334
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Серпень 2025
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31