Громадською організацією «Асоціація кар’єрних консультантів України», відповідно до Порядку розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2017 р. № 373 (далі – Порядок), завершено процес публічного громадського обговорення проєкту професійного стандарту «Кар’єрний консультант».
За встановлений період надійшли наступні пропозиції:
|
Позиція проєкту професійного стандарту |
Пропозиція |
Обґрунтування запропонованої зміни |
Ураховано/ не враховано/знято в процесі обговорення |
Обґрунтування |
|
Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Дніпропетровській області Міністерства освіти і науки України |
||||
|
1.8. Місце професії (посади, професійної назви роботи) в організаційно-виробничій структурі підприємства (установи, організації) Кар’єрний консультант може працювати |
Доповнити: «в регіональних центрах зайнятості» |
Служба зайнятості безпосередньо займаються реалізація державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, соціального захисту від безробіття; сприяння громадянам у підборі підходящої роботи, в організації підприємницької діяльності; проведення професійної орієнтації населення тощо. |
Пропозиція відхилена |
За правилами оформлення професійних стандартів інформація про місце професії (посади, професійної назви роботи) в організаційно-виробничій структурі підприємства (установи, організації) не зазначається. |
|
1.11. Документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікацію, її віднесення до рівня національної рамки кваліфікацій (НРК) |
Доповнити: Спеціальність 081 «Право» |
Значна кількість населення України, що постраждала від війни потребує правової допомоги |
Пропозиція відхилена |
Кар’єрний консультант є не особою, яка має право згідно чинного законодавства надавати правову допомогу. |
|
3. Нормативно-правова база, що регулює відповідну професійну діяльність |
Доповнити перелік законодавчими і нормативними актами що регулюють національну систему кваліфікацій |
Євроінтеграційні процеси в Україні, глобалізація світу вимушує громадян держави будувати свою кар’єру в міжнародних проєктах, перебувати закордоном. Тому їм необхідно допомога Кар’єрного консультанта у зазначених питаннях |
Пропозиція відхилена |
За правилами оформлення професійних стандартів нормативно-правова база, що регулює відповідну професійну діяльність не зазначається. |
|
3. Нормативно-правова база, що регулює відповідну професійну діяльність |
Доповнити перелік законодавчими і нормативними актами що регулюють права і спроможність осіб із числа внутрішньо переміщених осіб, ветеранів/ветеранок тощо |
В значній кількості громадян України доводиться будувати свою кар’єру за межами своїх територій та за відсутності професійної спроможності. Такі громадяни потребують допомоги Кар’єрного консультанта. |
Пропозиція відхилена |
За правилами оформлення професійних стандартів нормативно-правова база, що регулює відповідну професійну діяльність не зазначається. |
|
4. Загальні компетентності |
Доповнити: ЗК.12. Здатність консультувати дотриманню своїх конституційних прав громадянам та їх адаптації на релакованих територіях |
Значна доля громадян України змінили та змінюють постійне місце свого проживання що потребує допомоги Кар’єрного консультанта. |
Пропозиція відхилена |
За правилами оформлення професійних стандартів загальні компетентності не зазначаються, а також Описом трудових функцій не передбачено надання юридичних консультацій. |
|
4. Загальні компетентності |
Доповнити: ЗК.13. Здатність надання допомоги громадянам з підтвердження, визнання професійних компетенцій та їх застосування в економіці регіону. |
Деякі громадяни під час переміщення втратили документи про наявність професійної кваліфікації, потребують перенавчання тощо. |
Пропозиція відхилена |
За правилами оформлення професійних стандартів загальні компетентності не зазначаються. |
|
Національне агентство кваліфікацій |
||||
|
Пункт 5 «Назви типових посад» розділу ІІ «Загальні відомості професійного стандарту» Кар’єрний консультант Допускаються особи з вищою освітою не нижче ніж першого (бакалаврського) рівня без вимог до стажу. Посадові обов’язки передбачають виконання нескладних робочих процесів із перелічених у розділі V. Кар’єрний консультант ІІ категорії Допускаються особи з вищою освітою першого (бакалаврського) або другого (магістерського) рівня; для бакалавра стаж роботи на посаді кар’єрного консультанта не менше ніж 1 рік, для магістра – без вимог до стажу роботи. Посадові обов’язки залежно від місця роботи та специфіки передбачають виконання складніших завдань ніж для кар’єрного консультанта. Кар’єрний консультант І категорії Допускаються особи з вищою освітою першого (бакалаврського) або другого (магістерського) рівня; зі стажем роботи на посаді кар’єрного консультанта ІІ категорії не менше ніж 2 роки. Посадові обов’язки залежно від місця роботи та специфіки передбачають виконання складніших завдань ніж для кар’єрного консультанта ІІ категорії. Провідний кар’єрний консультант До посади «Провідний кар’єрний консультант» допускаються особи з вищою освітою другого (магістерського) рівня; зі стажем роботи на посаді кар’єрного консультанта І категорії не менше ніж 2 роки. Посадові обов’язки залежно від місця роботи та специфіки передбачають виконання складніших завдань ніж для кар’єрного консультанта І категорії. |
Кар’єрний консультант Кар’єрний консультант ІІ категорії Кар’єрний консультант І категорії Провідний кар’єрний консультант |
В пункті мають бути виключно назви типових посад, як того і вимагає відповідний пункт. |
Пропозиція врахована |
Вказана назва типової посади. |
|
Пункт 6 «Професійна (професійні) кваліфікація (кваліфікації), її (їх) рівень згідно з Національною рамкою кваліфікацій» розділу ІІ «Загальні відомості професійного стандарту» Кар’єрний консультант, 6-7 рівень НРК. |
- |
Професійна кваліфікація віднесена одразу до декількох рівнів НРК. |
Пропозиція врахована |
Визначено відповідний рівень НРК за професійною кваліфікацією |
|
Пункт 7 «Назва (назви) документа (документів), що підтверджує (підтверджують) професійну кваліфікацію особи» розділу ІІ «Загальні відомості професійного стандарту» Диплом бакалавра зі спеціальностей «С1 Економіка», «С4 Психологія», «С5 Соціологія» галузі знань С «Соціальні науки, журналістика та інформація», спеціальності «І10 Соціальна робота та консультування» галузі знань І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення», 6 рівень НРК. Диплом магістра зі спеціальності «А1 Освітні науки» галузі знань А «Освіта», спеціальностей «С1 Економіка», «С4 Психологія», «С5 Соціологія» галузі знань С «Соціальні науки, журналістика та інформація», спеціальності «І10 Соціальна робота та консультування» галузі знань І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення», 7 рівень НРК. |
Диплом бакалавра зі спеціальностей «С1 Економіка», «С4 Психологія», «С5 Соціологія» галузі знань С «Соціальні науки, журналістика та інформація», спеціальності «І10 Соціальна робота та консультування» галузі знань І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення». Диплом магістра зі спеціальності «А1 Освітні науки» галузі знань А «Освіта», спеціальностей «С1 Економіка», «С4 Психологія», «С5 Соціологія» галузі знань С «Соціальні науки, журналістика та інформація», спеціальності «І10 Соціальна робота та консультування» галузі знань І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення». |
До рівня НРК в професійному стандарті мають бути віднесені виключно професійні кваліфікації і виключно в пункті 6 «Професійна (професійні) кваліфікація (кваліфікації), її (їх) рівень згідно з Національною рамкою кваліфікацій» розділу ІІ «Загальні відомості професійного стандарту». |
Пропозиція врахована |
Прибрано віднесення до рівня НРК. |
|
Розділ V «Опис трудових функцій» (трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички) |
- |
«(трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички)» - різні пункти розділу V. Розділ V «Опис трудових функцій»: 1. Трудові функції, компетентності, знання, уміння/навички, комунікація, відповідальність і автономія. 2. Для професійних кваліфікацій не нижче п’ятого рівня Національної рамки кваліфікацій зазначається цифрова (цифрові) компетентність (компетентності) за наявності відповідних рамок професійної цифрової компетентності. 3. Трудові дії, предмети і засоби праці (обладнання, устаткування, матеріали, інструменти) (за потреби). |
Пропозиція врахована |
Уточнено опис трудових функцій, додано цифрову компетентність |
|
Розділ V «Опис трудових функцій» (трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички) Професійні компетентності: А2. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій Б3. Скеровувати процес адаптації та дій в новій ситуації осіб на робочому місці В4. Скеровувати процес адаптації та дій в новій ситуації осіб на робочому місці |
- |
Всі професійні компетентності мають бути прописні виключно через «здатність». |
Пропозиція врахована |
Всі професійні компетентності прописні через слово «здатність». |
|
Розділ V «Опис трудових функцій» (трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички) А2.З1. Специфіку рекламно-інформаційних послуг. А2.З2. Систему цифрової взаємодії з суб’єктами ринку праці. Б3.З4. Специфіка взаємодії групами осіб. і т.д. |
А2.З1. Специфіка рекламно-інформаційних послуг. і т.д. |
Рекомендуємо прописувати «знання» через називний відмінок. |
Пропозиція врахована |
Знання прописано через називний відмінок. |
|
Розділ V «Опис трудових функцій» (трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички) А1.К1. Взаємодія з керівниками, колегами з проблем моделювання забезпечення трудовими ресурсами та кар’єрного консультування А1.К2. Самостійне використання цифрового обладнання, мережі Інтернет. А2.К1. Налагодження сталих зв’язків з суб’єктами ринку праці за допомогою цифрових платформ та інших інформаційних і комунікаційних технологій. і т.д. |
А1.К1. Взаємодіяти з керівниками, колегами з проблем моделювання забезпечення трудовими ресурсами та кар’єрного консультування. і т.д. |
Рекомендуємо наскрізно замінити дієслівні іменники на дієслова. |
Пропозиція врахована |
Замінено дієслівні іменники на дієслова |
|
Розділ V «Опис трудових функцій» (трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички) Б6.В1. Здатність до само-, та тайм-менеджменту Д1.К2. Здатність до самопрезентації Е3.В2. Здатність до супервізії |
- |
Через «здатність» визначаються лише професійні компетентності. |
Пропозиція врахована |
Уточнено формулювання позицій Б6.В1, Д1.К2, Е3.В2. |
|
Розділ V «Опис трудових функцій» (трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички) Г2.У2. Володіти іноземною мовою (усно та письмово). Г2.К2. Володіти іноземною мовою (усно та письмово). Г2.У3. Правильно будувати цифрову комунікацію враховуючи наявні правила. Г2.К1. Правильно будувати цифрову комунікацію враховуючи наявні правила. Г2.В1. Правильно будувати цифрову Комунікацію враховуючи наявні правила. Б2.У1. Визначати та дотримуватись етичних норм трудового законодавства. Б2.У3. Дотримуватись правил охорони праці, цивільного захисту та пожежної безпеки. Б2.В1. Визначати та дотримуватись моральних норм, корпоративної культури, правил охорони праці, цивільного захисту та пожежної безпеки. В2.У2. Створити комфортний мікроклімат в колективі. В2.В1. Створити комфортний мікроклімат в колективі. Г1.У2. Використовувати на практиці основи супервізії. Г1.В2. Використовувати методи вирішення конфліктних ситуацій. і т.д. по розділу |
- |
Результати навчання за різними категоріями не можуть бути описані однаково. Рекомендуємо додатково ознайомитись з Додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1341 «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» |
Пропозиція врахована |
Результати навчання за різними категоріями уточнені без повторень. Також позиція Б2.У3 виключено. |
|
Розділ V «Опис трудових функцій» (трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички) Д2.У1. Знати ціннісне підґрунтя професійної діяльності. В1.К1. Уміти застосовувати засоби мовної виразності для акцентуації контексту В4.В1. Уміти застосовувати професійні знання на новому робочому місці на засадах доброзичливості Е3.К1. Уміти запобігати конфліктної комунікації |
- |
Уміння/навички не описуються через знання. Комунікація не описується через уміння/навички. Відповідальність і автономія не описується через уміння/навички. Прохання внести зміни. |
Пропозиція врахована |
Внесено зміни у формулювання Д2.У1, В1.К1, В4.В1, Е3.К1. |
|
Розділ VІ «Розподіл трудових функцій та компетентностей за професійними кваліфікаціями» |
- |
Оскільки у переліку професійних кваліфікацій наявна лише одна професійна кваліфікація, то немає необхідності у цьому розділі. |
Пропозиція відхилена |
Робоча група ознайомилась з певною кількістю затверджених професійних стандартів та вважає необхідним залишити розділ «Розподіл трудових функцій та компетентностей за професійними кваліфікаціями» з приміткою «(за потреби)» |
|
Державна служба зайнятості |
||||
|
Розділ V «Опис трудових функцій» (трудові функції; предмети та засоби праці; професійні компетентності; знання, уміння та навички) |
- |
Відкоригувати формулювання відповідно до вимог пп. А1.В1, А1.З3, А1.К2, А1.У1, А2.З1, А2.К1, А2.У1, А2.У3, Б1.В1, Б1.З3, Б1.К1, Б1.У1, Б3, Б3.В1, Б4.В1, Б5.В1, Б5.З1, Б6.З2, В2.В1, В2.У1, В2.У2, Г1.К2, Г2.В1, Г2.З1, Г2.З2, Г2.К1, Г2.У1, Е1.З2, Е1.К1, Е1.К2, Е1.У2, Е2.З3, Е2.К1. |
Пропозиція врахована |
Відкоригувано формулювання відповідно до вимог |
|
- |
Відкоригувати назву трудової функції Б «Кар’єрне дорадництво та супровід» |
Пропозиція відхилена |
Поняття дорадництво розглядається як надання порад, консультацій та рекомендацій, а наставництво є тотожним поняттям із супроводом. |
|
|
- |
Доповнити п. Б2.З1 та Б2.У1 фразою «соціального захисту та психологічної допомоги» |
Пропозиція врахована частково |
Оскільки в переліку соціальних послуг є окрема послуга із супроводу на робочому місці, то доцільно доповнити зазначені пункти поняттям «соціальний захист» |
|
|
- |
Доповнити п. Б2.В1 фразою «етичних норм, професійної діяльності» |
Пропозиція відхилена |
В п. Б2.В1 розкриваються всі наявні варіанти здатності діяти соціально відповідально враховуючи етичні норми |
|
|
- |
Викласти у новій редакції п. Б6.В1 «Самостійно організовувати власну діяльність та час» |
Пропозиція відхилена |
Враховано пропозицію іншої організації |
|
|
- |
Перейменувати трудову функцію В на «Управління персоналом» |
Пропозиція відхилена |
Управління персоналом є більш вузьким поняттям, а ніж організація управління трудовими ресурсами. Тому, у контексті менеджменту варто використовувати більш широкі поняття, щоб охоплювати максимально всі функції менеджменту незалежно від галузі. |
|
|
- |
Прибрати слово «новому» у п. В4.З1 |
Пропозиція відхилена |
Назва професійної компетентності передбачає процес адаптації, тобто процес включення та пристосування до нового середовища. |
|
|
- |
Прибрати слово «новому» у п. В4.У1 |
Пропозиція відхилена |
||
|
- |
Прибрати слово «новому» у п. В4.В1 |
Пропозиція відхилена |
||










