Кафедра філософії
Криворізький державний педагогічний університет

10 жовтня 2025 року відбулася зустріч студентського філософського гуртка , яку ми присвятили темі сократичного діалогу як методу пізнання. Ми разом зі студентами досліджували, як Сократ використовував діалог для пошуку істини, чому він вважав правильні запитання важливішими за готові відповіді, і як ця традиція вплинула на подальший розвиток європейської філософії. Ми говорили про те, що сократичний метод — це не просто розмова, а шлях поступового прояснення думок через сумніви, уточнення та логічні доведення.

Студентів особливо зацікавила ідея, що Сократ не вчив істині, а допомагав іншим народжувати її в собі — саме тому його метод називають «маєвтикою» (свого роду мисленним повивальим мистецтвом). Одне з ключових питань зустрічі звучало так: чи можна застосовувати сократичний діалог у нашому сучасному житті — у навчанні, вихованні, професійній діяльності чи навіть у повсякденному спілкуванні? Дискусія виявилася дуже живою: одні стверджували, що цей метод сприяє критичному мисленню, інші ж звертали увагу на те, що не кожна людина готова витримати інтелектуальний сумнів і послідовні запитання.

%u0421%u043C%u0435%u0440%u0442%u044C %u0421%u043E%u043A%u0440%u0430%u0442%u0430 %u2014 %u0412%u0438%u043A%u0438%u043F%u0435%u0434%u0438%u044FПереходячи до платонівського діалогу як жанру філософствування, ми спробували зрозуміти, чому Платон обрав саме форму діалогу для вираження філософських ідей. Студенти висловили думку, що така форма дозволяє не пропонувати істину в догматичній формі, а запрошувати читача до співдумання. Водночас деякі з них звернули увагу на те, що платонівські діалоги часто не дають однозначних висновків, а натомість залишають відкритий простір для інтерпретацій.

Цей підхід став особливо відчутним під час колективного читання та обговорення діалогу Платона «Крітон». Текст викликав глибокий емоційний відгук: студенти сперечалися про те, чи мав Сократ право відмовитися від втечі і прийняти смерть за вироком афінського суду. Дискусія точилася навколо питань: що важливіше — закон чи моральна совість? Чи завжди справедливість співпадає із законом? Чи має людина право на громадянську непокору? Саме через такі непрості запитання учасники гуртка відчули силу сократичного методу — він не дає спокою, змушує думати і шукати істину разом з іншими. Наступного разу ми продовжимо розмову, зосередившись на тому, як принципи критичного діалогу можуть стати частиною нашого інтелектуального та професійного розвитку.

 

31391
Календар подій
Останні статті
Популярне на сайті
Афіша
Грудень 2025
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31